Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konsult medlar mellan Gävleredaktioner

Publicerad: 18 Juni 2002, 04:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Gefle Dagblad och Arbetarbladet behöver sänka kostnaderna med ytterligare 10 miljoner kronor per år när de går samman i ett företag. Konsulten Ove Joanson ska utreda om redaktionerna, som enligt ursprungskonceptet ska vara helt separerade, kan dela på visst redaktionellt material.


- Tidningarna har tappat 15 miljoner i annonsintäkter sedan maj i fjol vilket gör att vår ursprungskalkyl förändrats. Tidningarna ska inte slås samman, men vi vill utreda om vi kan sänka kostnaderna genom att skapa viss samproduktion mellan redaktionerna, säger Jan Cahling, vd på Gefle Dagblad.

Ursprungstanken var att ett nytt moderbolag skulle skapas, Gävletidningar AB. Under moderbolaget skulle Gefle Dagblad och Arbetarbladet bilda varsina dotterbolag där de konkurrerande tidningarna skulle fortsätta produceras som konkurrenter utan vidare inblandning med varandra. De planerna har nu knäckts av annonskonjunkturen.

Ove Joansons uppdrag blir att se om det överhuvudtaget finns förutsättningar för tidningarna att dela på visst redaktionellt innehåll.

- Jag kan inte uttala mig för vad som händer om de förutsättningarna inte finns. Det är idag inte relevant att diskutera om det blir fråga om personaluppsägningar, säger Jan Cahling.

Ove Joanson har bland annat varit chef för Sveriges Radio och tidigare arbetat som journalist. Hans uppdrag sträcker sig till 15 augusti då förutsättningarna ska utvärderas.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.