Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konst och kultur tar kunderna närmare Penser

Publicerad: 24 November 2008, 04:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Banken Penser vill ge sina kunder mer än bara aktieanalyser och lanserar ett magasin med konst- och kulturreportage. "Våra kunder tycker att det är kul att vi börjar ge ut ett magasin medan andra lägger ner", säger bankens vd Peter Melbi.


Peter Melbi vill inte göra en traditionell kundtidning med "förtäckt reklam". Istället ger hans bank ut magasinet Penséer, ett glossy magasin där de väntade konjunkturanalyserna varvas med det kanske lite mer oväntade kultur- och konstreportagen.

- Vi kallar det för magasin istället för kundtidning. Vi kommunicerar med våra kunder på otroligt många sätt, via årsredovisningar, seminarium och naturligtvis via telefon. Nu ville vi ge våra kunder mer än ett marknadsbrev om aktier och konjunkturer, säger Peter Melbi.

Tidningen är uppdelad i två delar, en med reportagen och en med information till kunderna som rör ekonomi och bankens verksamhet.

- Vi vill att befintliga kunder ska känna ytterligare närhet till oss och att presumtiva kunder ska se att vi är inte bank som alla andra. Här får man ett personligt bemötande.

Är ni lite snobbigare än andra?

- Absolut inte. Vi har fått massor av mejl med respons på tidningen, våra kunder och andra mottagare tycker att det är kul att vi börjar ge ut ett magasin medan andra lägger ner.

Vad kostar det att ge ut tidningen?

- Det kan jag inte svara på eftersom kostnaderna är en blandning av externa skribenter, intern produktion och material som används i flera sammanhang.

Magasinet, som trycks i 5.000 exemplar och ska ges ut två till tre gånger per år, produceras inhouse men man tar hjälp av externa skribenter. Penser jobbar med Happy Forsman Bodenfors och pr-byrån Springtime.

Penser har både en private banking-enhet och en investmentbank. Bankens kunder är allt från institutioner till företag och sparare med förmögenheter på över 10 miljoner kronor.

Hur ser framtiden ut för Penser?

- Vi har under det senaste året rekryterat inom alla våra enheter, vilket ökar kostnaderna för oss. Konjunkturen är minst sagt svag, men vi har ett commitment från vår ägare och vi ska utnyttja den här situationen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.