Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konkurrenterna positiva till IPGs svenska pr-offensiv

Publicerad: 8 Maj 2008, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Cheferna för Kreab, Bite, Jung och JMW är glada över den ökade konkurrensen från IPGs pr-offensiv. Golin Harris öppnar ett kontor i Stockholm och tillsammans med Weber Shandwick ska byrån omsätta 40-50 miljoner kronor.


- Jag ser bara positivt på det här. Branschen växer och det är stimulerande med nya spelare, säger Charlotte Erkhammar, vd på Kreab.

Även Björn Mellstrand, vd på JMW, är positiv till den ökade konkurrensen, som han ser som "briljant".

- Det känns som om det startar en ny pr-byrå varje vecka. Men det finns fortfarande utrymme för många aktörer eftersom alla företag inte jobbar med pr idag. Men i nästa lågkonjunktur tror jag att det blir en konsolidering, färre på marknaden och fler kommer att gå ihop, säger han.

Båda byråerna ska fördubbla byråintäkterna på två år, är det möjligt på dagens marknad?

- Lycka till. Det är lätt att säga det när man startar en byrå. Det kan blir tufft, men jag säger inte att de inte kommer att lyckas.

Jenny Nilzon, vd på Bite, ser Golin Harris etablering som att branschen är mer mogen.

- Det visar att det finns en annan mognad kring pr idag. Fler byråer öppnar kontor på fler marknader och efterfrågan på pr ökar. Men det är både negativt och positivt, konkurrensen ökar ju.

Även Claes Bodén, vd på Jung, har liknande tankar.

- Jag tycker det är kul med konkurrens, det brukar leda till ökat fokus på pr. Det visar också att Sverige är en intressant marknad och att vi är duktiga på pr.

Finns det utrymme för Golin Harris och Weber Shandwick att växa?

- Det tror jag, men sedan handlar det om hur pass duktig man är och vilket erbjudande man har. Man måste ha ett särskiljande erbjudande, säger Claes Bodén.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.