Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konkurrenshot påskyndar Metros lansering i Nederländerna

Publicerad: 9 Juni 1999, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

MTG påskyndar lanseringen av gratistidningen Metro i Nederländerna. Redan den 21 juni släpps premiärnumret. Från början var planen att lansera tidningen i september men hotet från den nederländska dagstidningen de Telegraaf har fått MTG att öka tempot.


De Telegraaf har tagit upp kampen på ett sätt som skiljer sig radikalt från hur

svenska dagstidningar mött Metros etablering i Sverige. De Telegraaf indikerade

att man också skulle lansera en gratis tabloid i september vilket fick Metro

att flytta fram sin lansering till augusti. När de Telegraaf återigen flyttade

fram sin lansering har Metro nu bestämt sig för att köra igång redan 21 juni.

- Det är viktigt att vara först ut, säger Metros VD Robert Braunerhielm från

kontoret i Nederländerna. Här möter vi ett helt annat motstånd än i Sverige

även om jag inte ser vad de Telegraaf ska tjäna på den här konkurrensen.

Enligt Robert Braunerhielm ska de Telegraaf dela ut sin tabloid utanför

stationerna.

- Det kostar dem upp emot en miljon kronor i veckan. säger Braunerhielm.

Men de Telegraaf har pengar. Tidningen har länge varit oomstridd förstatidning

i Nederländerna och har som sådan lagt annonspriserna på en mycket hög nivå, en

marknadsförutsättning som starkt bidragit till att Metro valt att etablera sig

i just Nederländerna.

- En helsida i de Telegraaf kostar 400.000 kronor så det är klart att det finns

en marknad, säger Robert Braunerhielm.

Metro siktar på en upplaga på 300.000 exemplar och 600.000 läsare. Tidningen

ska distribueras på lokaltågen mellan nederländska städer där målgruppen är

många unga, välutbildade och studerande. En bra jordmån för hög

platsannonsvolym, enligt Robert Braunerhielm.

Henrik Meerburg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.