Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konkret målgruppskodar mobilen

Publicerad: 23 April 2007, 09:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Reklambyrån Konkret lanserar Up Code, ett system som gör det möjligt att med kameramobilen, fotografera printannonser för målgruppsanpassade erbjudanden.


Koden är en kvadratcentimeter och ser ut som en svartvit mosaik. Genom att fotografera den slussas kunden direkt till Konkrets, eller kundens server och får där ett erbjudande.

- Koden i sig är inte unik, den är en internationell standard. Det unika ligger i mjukvaran som installeras i telefonen, säger Philip Lilliehöök, projektledare på Konkret.

Mjukvaran, som måste installeras för att tjänsten ska fungera, gör det möjligt att med en och samma kod målgruppsanpassa erbjudandet. Det förutsätter dock att kunden accepterar att lämna ut sina personliga uppgifter som knappats in när mjukvaran installerats.

Koden kan förlänga livslängden på printannonser, eftersom prisuppgifter och annan information uppdateras på servern. Koden kan också användas för att ge mer information än vad som får plats i annonsen. Philip Lilliehöök demonstrerar med ett test case hur det kan fungera. Han fotograferar koden i en bostadsannons och får i telefonen upp fler bilder på lägenheten, planlösningen, historik och annan information.

- Det här är ett ganska grundläggande exempel på vad man kan göra, men det är också möjligt att skicka ut rörlig grafik, ljudfiler och annat digital material.

På grund av systemet kan hantera demografiska uppgifter kan det också utgöra grunden i ett mobilt crm-system. Men även för att förbättra träffbilden på dr ser Konkret att Up Code kan spela en viktig roll. Sigge Nordin, senior partner på Konkret säger:

- Genom att förse dr som skickas till Djursholm med en kod, och utskicken till Botkyrka med en annan, kan samma annonsör ge två olika erbjudanden med samma utskick.

Frågan är bara varför folk ska göra sig besväret med att ladda ned mjukvara för att ta emot reklam.

- På den finska marknaden använder bland annat Nordea Up Code för att förenkla sina betalningsrutiner. Där finns det ett egenvärde för kunderna att ladda ned mjukvaran, och Nordea har en miljon kunder i Finland, säger Sigge Nordin.

Konkret ligger i förhandlingar med flera svenska företag, bland annat inom bank och finans och flera filmbolag.

- Vi kan inte avslöja vilka men på konsumentmarknaden skulle jag uppskatta att vi får en första glimt av Up Code innan sommaren, säger Sigge Nordin.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.