Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Konjunkturen slår mot platsannonseringen

Publicerad: 5 maj 2009, 10:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Morgonpressens intäkter från platsannonseringen minskade med 33 procent under det första kvartalet 2009, enligt siffror från TU.


Det är tredje kvartalet i rad som intäkterna minskar, skriver TU i ett pressutskick.

Övrig rubrikannonsering, som bostad, motor, resor och nöjen, klarar sig något bättre än den kraftigt konjunkturberoende platsannonseringen, och backar 15 procent.

Under helåret 2008 drog tidningarna in sammanlagt 1,1 miljarder kronor på platsannonseringen. 400 miljoner kronor hamnade i storstadstidningarna, vilka nu tappar mer i intäkter än landsortspressen.

- Första kvartalet i år minskar inte riktigt lika mycket som sista kvartalet förra året, men morgonpressen kan sannolikt förvänta sig fortsatta kraftiga minskningar i platsannonsering under det närmaste året. Historiken visar att storstadspressen även vid nedgången 2001 förlorade mer platsannonser än landsortspressen och likheterna i det snabba tappet är slående, menar Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU, enligt pressmeddelandet.

Statistiken bygger på rapportering från mer än 80 morgontidningar genom TU Platsannonsindex. Som Dagensmedia.se tidigare berättat backar de flesta stora morgontidningarnas platsannonsvolymer med över 50 procent under perioden, enligt Sifo Reklammätningar.

Marknadsledaren Dagens Nyheters bruttoförsäljning gick från 118 miljoner det första kvartalet 2008 till 70 miljoner för samma period 2009 och klarade sig därmed något bättre än konkurrenterna.

- Vi har försiktigtvis tagit lite andelar nu, trots att marknaden har backat så pass mycket. Däremot har det inte tappet eskalerat ytterligare, vilket kan tyda på att vi nått botten, sa annonsdirektören Henrik Stangel till Dagensmedia.se då.

Igår släppte TU siffror som visade att morgonspressens annonsintäkter på webben backade. Även där klarade sig landsortspressen bättre än storstadstidningarna.

Statistik: TU

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.