Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konjunkturen knäckte Scanpix-utmanare

Publicerad: 3 November 2008, 12:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

Efter bara ett drygt halvår väljer bildbyrån Svenska Bild att lägga ned. "Vi fick inte tillräckligt många kunder tillräckliggt snabbt", säger vd Gunnar Seijbold.


Svenska Bild drog igång i februari i år av fotograferna Gunnar Seijbold, Gustav Mårtensson, och Mats Fogeman. Målet var att ta 20 procent av marknaden genom att leverera nyhetsbilder från Sverige genom ett nätverk av fotografer.

Dessutom samarbetade man med Bildbyrån för att kunna leverera sportnyheter och med All over press för utlandsbevakning.

- Vi har märkt att det finns ett behov helt enkelt. Många tidningar som vi har varit i kontakt med har sagt att det behövs ett alternativ, både när det gäller bild och priser, sa Gunnar Seijbold, vd på Svenska Bild, vid lanseringen.

I år skulle omsättningen landa på mellan 4 och 5 miljoner. Men allt har inte gått enligt planen.

- Vi har inte nått tillräcklig lönsamhet, säger Gunnar Seijbold.

När tror du att ni är igång igen?

- Det vet jag inte. Just nu ligger bildbyrån nere i alla fall.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.