Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kommunikatörer vill vara strateger

Publicerad: 7 Januari 2011, 13:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

En undersökning från fackförbundet DIK och Novus opinion visar att kommunikatörer skyr producentrollen. Istället är det strategiskt arbete som lockar.


Undersökningen bygger på enkätsvar från 244 kommunikatörer som i huvudsak arbetar i någon av de tre typiska kommunikatörsrollerna; producent, specialist och strateg. Nästan hälften av de svarande uppger att de i huvudsak är producenter men bara två av tio ser producentrollen som ett karriärmål.

Istället vill 56 procent av kvinnorna vara strateger och 52 procent av männen specialister. 49 procent av respondenterna som deltagit i undersökningen uppger att det behövs mer strategiskt arbete på deras arbetsplatser.

Bara 40 procent av producenterna säger sig vara nöjda med sin roll, jämfört med 91 procent av strategerna.

Men samtidigt uppger totalt 80 procent att de helt eller delvis får använda sin kompetens på bästa sätt för att uppfylla verksamhetens mål, vilket även gäller producenterna.

Av undersökningen framgår också att 52 procent av kommunikatörerna anser sig behöva byta arbetsgivare för att nå sin drömroll. Bland producenterna anser 60 procent att de måste byta arbetsplats. Bland specialisterna 49 procent. Och bland strategerna endast 40 procent.

57 procent av respondenterna uppger att de helst vill byta jobb var 5-7 år, 21 procent var 2-4 år.

Producenten arbetar med att ta fram informationsmaterial för olika kanaler och evenemang, till exempel trycksaker, webb, informationsfilmer, mässmontrar eller annonser.

Specialisten är expert i någon aspekt av kommunikationsverksamheten.

Strategen ansvarar för att kommunikationen på olika sätt bidrar till att uppfylla verksamhetens mål.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.