Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kommunal skola kampanjarpå Playahead

Publicerad: 1 Maj 2008, 10:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Den kommunala skolan Young Business Creatives, YBC, inledde nyligen ett samarbete med mediebyrån Mindshare. Nu rullar den första kampanjen ut på Playahead.


Kampanjsajten på Playahead. Dagens Media har tidigare skrivit om YBC och deras avtal med Mindshare. Rektor Hans Renman menar att skolorna måste ta till nya tag för att locka till sig elever i den hårt konkurrensutsatta skolvärlden.

- Vi är jävligt bra på skola. Jag är en duktig rektor. Men huruvida msn-banners eller en kampanjsajt på Facebook är bäst för att nå ungdomar vet inte jag. Jag anlitar extern expertis när det gäller snöskottning och hälsovård. Varför skulle jag inte kunna göra det när det gäller reklam? sa Hans Renman till Dagens Media i mars.

Nu skördas den första frukten av samarbetet, lagom till slutfasen av niondeklassarnas gymnasieval. Genom att skapa en integrerad kampanjsajt på Playahead hoppas skolan kunna nå potentiella elever.

På sajten kan eleverna bland annat designa ett eget klassrum och tävla om biobiljetter. Dessutom har Hans Renman chattat med besökarna.

- Redan innan jag loggat på fanns nio A4-papper fulla med frågor. Totalt blev det upp emot 15 sidor. Jag var helt paff. Och 95 procent av frågorna var relevanta och kloka, säger han.

Varför en kampanjsajt på Playahead?

- Jag har alltid tyckt att skolors kommunikation, med annonser och öppna hus, varit för mycket envägskommunikation. Ungdomarna är vana att kommunicera på det här sättet, det här är deras hemmaplan. Och det är nog därför frågorna varit så bra, det är ju läskigt att gå fram och ställa frågor på ett öppet hus inför alla kamrater och vuxna.

YBC har också annonserat i lokalpress och lagt upp banners på MSN för att driva trafik till sin sajt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.