Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Komms vd Jessica Bjurström: "Jag ska åka till Cannes varje år"

Publicerad: 14 Juni 2014, 05:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Komms vd Jessica Bjurström är taggad inför Cannes Lions och ger sina bästa tips inför årets reklamfestival.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsJessica BjurströmKomm

När Dagens Media når Jessica Bjurström håller hon på med förberedelserna inför årets Cannes Lions-festival för fullt.

Det ska packas midsommargrejer, blå och gula servetter och flaggor.

– Dessutom håller jag på och jagar kaviar till onsdagens Morning with the creatives. Du vet, sådana där basala grejer som man kan få göra som vd ibland. It's all in the details, som man brukar säga, berättar Jessica Bjurström.

Är du taggad?

– Du jag är så sjukt taggad! Särskilt på att få gå runt som svensk nere i Cannes. I år är det som att man nästa var med och stod på lastbilstaket med Jean-Claude Van Damme. Det är så jäkla roligt. Det finns mycket kul att se fram emot så det ska bli superspännande.

Med fyra Cannes Lions bakom sig börjar Jessica Bjurström bli en riktig veteran. Och hon har inga planer på att sluta åka dit.

– Nej jag hoppas att jag ska åka dit varje år framöver. Jag tycker att det känns helt fantastiskt när man kommer dit. Man får träffa så mycket människor, får se så mycket kommunikation och får lyssna på massor av schyssta föreläsare, säger hon och fortsätter:

– Man kan fastna med världens skönaste gäng, människor som man aldrig träffat förr, och så blir det bara så att man hänger kvar under ett parasoll för att man har ett sådant utbyte med dem. De här oplanerade mötena är 50 procent av tjusningen med Cannes.

Kontakterna som Jessica Bjurström knutit under Cannes Lions har hon haft stor nytta av.

– Man får en personlig relation och kan ringa till dem resten av året om man behöver föreläsare eller något annat, det är magiskt.

Har du några tips till de som åker till Cannes Lions för första gången?

– Jag tycker att man ska riva ut Dagens Medias Cannes-karta och ha med sig den i fickan så att man vet var man är någonstans. Sedan är det läge att ta reda på vilka prisutdelningar man vill gå på. När det gäller seminarierna tycker jag att man ska glutta lite på alla de utmärkta bloggarna som tipsar om bra föreläsningar. Och kom i tid för seminarierna kan verkligen bli fulla snabbt, säger Jessica Bjurström och fortsätter:

– Maten är förresten alltid ett problem eftersom att prisutdelningarna börjar vid sju. Antingen får man äta vid fem eller vid elva så försök lösa den där matekvationen, annars blir man så dålig dagen efter. Detta är inte ett tips som är taget ur luften!

Och vart ska man gå om man vill få en god middag och ett glas vin?

– Haha, ja då ska man återigen skaffa det senaste numret av Dagens Media. Det finns ju de klassiska vattenhålen och det är dit vi kommer ta vägen. Ni killar har ju det så skönt att ni kan hänga i shorts och gympadojor medan man som tjej ofta vill klä upp sig, men jag tycker faktiskt att alla tjejer ska ha med sig ett par sköna mjuka skor i väskan. Låt inte onda tår sabba en bra fest fram på småtimmarna!

Vilka är de viktigaste branschfrågorna i år?

– Vi pratar verkligen mycket om disruption och den här kreativiteten som är på väg tillbaka och som klarar av att få människor att titta på en film som är längre än fem sekunder. Det är ett helt nytt sätt att tänka. Men vi måste också inse att gammalt inte är dött, vi måste klara av att göra både och. Kampanjerna måste vara integrerade, det funkar inte att tro att en medielösning ska fixa allting. Sedan tycker jag faktiskt att vi måste sätta oss på skolbänken och ta reda på vad de stora Youtube-stjärnorna heter.

Har du själv koll på dem?

– Ja, jag gör det i studiesyfte så att jag har koll på det. Jag tycker att det är minimum att marknadsförare åtminstone vet vilka stjärnorna är och varför ungdomarna tittar på dem. Då blir allt så mycket lättare.

Du har varit vd för Sveriges Kommunikationsbyråer sedan januari 2010, hur länge sitter du kvar?

– Ja det har gått så himla fort. Jag började få den här frågan för ett halvår sedan och det är klart att det har fått mig att börja fundera över hur länge man kan ha det här jobbet. Jag har kommit fram till att man ska ha det så länge det är kul och just nu är det jätteroligt. Särskilt med tanke på den resa vi har gjort med förbundet. De senaste fem åren har varit de mest expansiva vi har haft sedan den kreativa revolutionen, säger hon och fortsätter:

– Nu börjar folk prata om den kreativa revolutionen 2.0 och sett till 2010-2014 så tycker jag faktiskt att vi är där nu.

Lyssna på Jessica Bjurströms lördagslista i Spotify här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:1aQdqxxZe683okcEAwFxB5" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.