Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Kommersiell tv är död"

Publicerad: 18 November 2008, 14:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Troja television dödförklarar kommersiell tv och sadlar om till "internettjänster". "När exempelvis Jan Scherman talar om nya friska tv-satsningar är det som att se Titanics orkesterledare vifta med taktpinnen för glatta livet medan skeppet sjunker", säger Trojas Stefan Permerén.


Troja television, som bland annat producerat realityserien Riket, skapar nu systerbolaget Troja communication. I och med att kommersiell tv har nått sin peak och att nya konsumtionsmönster tagit över ser man sig inte ha något val.

Enligt Troja själva har man utvecklat en rad koncept och byggt upp en teknikplattform. Troja ska nu lansera ett antal sajter med olika nischade målgrupper.

- I princip allting kommer att byggas på användargenererat material oc sociala nätverk. Sen lägger vi vår redaktionella nivå ovanpå. Vi är bra på att göra saker som inte är jätteroliga roliga. I och med att vi har all grundteknik kvar kan vi spotta upp nya sajter och tjänster snabbt, säger Stefan Permerén.

Troja fortsätter med tv-produktion men i stort sett allt ska kopplas till sajterna.

- Det börjar bli svårt att finansiera tv-produktioner för alla, pengarna försvinner därifrån, säger Stefan Permerén.

Hur mycket omsätter ni om ett år?

- Det är i proncip omöjligt att gissa, vad jag än säger blir en hittepå-siffra. Men mer än vad vi gör via vanligt tv-produktion.

I Trojas ledning sitter krogräven Tony Ryman, som har producerat runt 200 tv-serier, Peter Wester, som grundade Pinguin Film år 1970 och är Cannes-prisad reklamfilmare, samt Stefan Permerén, som bland annat varit utvecklingschef på MTGs Columbus och Strix. Bolaget omsatte 2,8 miljoner kronor under 2007 och redovisade ett resultat på en halv miljon.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.