Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Komm borde byta tillbaka till sitt gamla namn"

Publicerad: 19 December 2010, 05:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Sveriges Kommunikationsbyråer, Facebook Places och, så klart, självmordsbombaren, avhandlas i veckans Söndagspanel.


Varje söndag ber Dagensmedia.se några branschprofiler att summera veckan som gått – och blicka framåt.

 

Hanna Björk, copy på Åkestam Holst

Vad har varit veckans snackis?

– Vore konstigt att svara något annat än Sveriges första självmordsbombare. Men jag säger ändå Facebook Places som tydligen funkar i Sverige numera. I fredags fick jag till exempel reda på att halva Åkestam Holst checkade in på Åkestam Holst. Känns skönt att veta var man har sina kollegor.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att julen skjuts upp en vecka i år så att alla hinner handla sina julklappar. Och att nyårsafton ställs in för att folkhälsoinstitutet anser att nyårshetsen är osund.

 

Ulrika Good, copy på Goss

Vad har varit veckans snackis?

– Den här veckan har varit en av årets mest snackisintensiva,  naturligtvis beroende på självmordsbomben i Stockholm i lördags och Ulf Nilsons rasbiologiska och pursvenska krönika i Expressen somföljde efter den.

Men jag väljer en snackis från min hemmaarena Twitter. I måndags skrev Malin Lernfelt på ledarsidan i GP om att SJ borde börja Twittra så att resenärerna kunde få en smidig informationskanal om alla förseningar. "För det är ju ändå 2010!" Problemet var att SJ är kanske det mest uppmärksammade företaget som agerar på Twitter och har gjort så sedan 2009. Krönikan utlöste en störtflod av raljerande och ironiska tweets som nästan alla avslutades med "För det är ju ändå 2010!".

– Reaktionerna uppstod inte främst på grund av faktafelet i sig, utan för att en ledarskribent på en av landets största dagstidningar inte brytt sig om att göra ens den mest elementära research. Som att googla "SJ+Twitter", vilket inte är så svårt år 2010.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

Jag går på det navelskådande och bakåtsträvande spåret och säger att det jag skulle vilja läsa om nästa vecka är att Komm byter tillbaka till namnet Sveriges Reklamförbund, renodlar verksamheten till att bara omfatta reklambyråer och att Guldägget kommer att bli precis som det var för ungefär fem år sedan. Fast med betydligt bättre ekonomi.

Dan Panas, presschef på Kanal 5

Vad har varit veckans snackis?

– I media och Tranås har det tveklöst varit självmordsbombaren. Som självutnämnd förkämpe för en högre sak lämnar bombaren dock endast en ”dubbelklanteffekt” efter sig: Han åsamkade bara sig själv skada OCH  gjorde den ärligt talat ganska ytliga julkommersen ideologisk i de läger som ”inte tänker låta sig skrämmas” från att tok-shoppa.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att tomten i år förlänger sin rutt för att – för första gången i världshistorien - göra besök hos fattiga i tredje världen.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.