Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

KO vill stoppa Svenskt Sigills tjurkampanj

Publicerad: 2 April 2007, 12:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Konsumentverket och Konsumentombudsmannen har för andra gången kritiserat den uppmärksammade kampanjen från Svenskt Sigill, där en av annonserna visar en bild på en Belgian Blue-tjur.


I en skrivelse till Svenskt Sigill säger KO: "Konsumentverket/KO anser att er kampanj ger intryck av att de livsmedel som inte är märkta Svenskt Sigill är hälsovådliga. Enligt Konsumentverkets/KOs mening är bilderna "tillgjord" och "konstgjord" vilseledande enligt 6§ MFL, eftersom marknadsföringen skett på ett kategoriskt och onyanserat sätt."

Den kritiserade kampanjen.

Konsumentverket/KO anser också att reklamen misskrediterar andra aktörer och menar att annonserna anspelar på rädsla på ett sätt som inte är tillåtet. Verket begär nu att Svenskt Sigill ska uttala sig.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.