Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

KO till attack mot Telias "Fastpris"

Publicerad: 19 maj 2009, 07:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25

Telia kallar sitt abonnemang "Fastpris" - trots att det tillkommer avgifter. Nu vänder sig Konsumentverket till Marknadsdomstolen för att stoppa Telia - och alla andra aktörer som har liknande abonnemang.


Telia säljer sitt abonnemang under devisen "Ring så mycket du orkar". Men enligt KO är det omöjligt för konsumenter att veta vilket belopp som slutligen kommer på räkningen, namnet på abonnemanget till trots. Till exempel tillkommer avgifter om konsumenten ringer mer än 50 timmar i veckan. Nu drar KO Telia inför marknadsdomstolen.

- Vi vill få ett förbud mot att använda "Fastpris". Om man använder begreppet kan det inte tillkomma andra avgifter. De har använt suggestiva begrepp som vilseleder konsumenter. Det vill vi få bort, säger Ola Svensson, jurist på KO, till Dagensmedia.se.

Dessutom vill KO få svaret på frågan om när aktörerna måste ge konsumenterna information om avgifter eller andra villkor.

- Telia ger ju inte informationen förrän konsumenten aktivt söker den, genom att klicka på en länk, säger Ola Svensson.

De flesta andra stora mobilaktörer har liknande abonnemang. Därmed kan en eventuell dom i marknadsdomstolen påverka hela branschen.

- Får vi en dom mot Telia förutsätter vi att de andra bolagen följer efter och ändrar namnet, säger Ola Svensson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.