Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

KO stoppar Prince-reklam

Publicerad: 16 Maj 2008, 07:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Trust your taste skriver tobaksbolaget Prince i sin marknadsföring. Det gillar inte Konsumentverket, KO, som förbjuder Prince att använda formuleringen och hotar med ett vite på 400.000 kronor.


KO följer upp de klargöranden som marknadsdomstolen gjorde hösten 2007 om hur reklamskyltar för tobak är utformade. Enligt KO är formuleringen trust your taste ett värdeomdöme som inte ger någon saklig information om varan utan istället syftar till att väcka uppmärksamhet och därmed uppmanar till bruk av tobak.

KO anser att detta strider mot tobakslagen, och utfärdar ett förbudsföreläggande mot ett vite på 400.000 kronor.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.