Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

KO läxar upp tobaksföretag

Publicerad: 6 maj 2009, 12:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Camel tog ut svängarna för mycket i sin butiksreklam. Det anser i alla fall Konsumentverket, KO, som varnar tobaksbolaget JTI Sweden.


Inte okej, enligt KO. Enligt lag får tobaksföretag inte göra reklam överhuvudtaget. Enda undantaget är i butik eller andra försäljningsställen, men då får den inte vara "påträngande", "uppsökande" eller "uppmana till bruk av tobak". I princip får endast förpackningen förekomma på bild, tillsammans med "relevanta fakta rörande varan och dess egenskaper".

Men på reklamaffischer som KO uppmärksammat i en butik i Stockholm förekommer flera ovikdommande inslag, enligt KO, som till exempel en tub med utspilld färg.

"Marknadsföringen är enligt Konsumentverket/KO påträngande samt ägnad att väcka särskild uppmärksamhet och därigenom uppmana till bruk av tobak… Reklambilderna strider därför mot 14 § tobakslagen", skriver KO i ett brev till JTI, som nu uppmanas lämna in ett yttrande till verket.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.