Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

KO kritiserar sms-låneföretag

Publicerad: 16 Februari 2009, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Konsumentverket riktar skarp kritik mot sms-låneföretaget Lucky Loans marknadsföring. Sms-lån får inte framställas som något bekymmersfritt, enligt KO, som nu kräver att Lucky Loans ändrar sin kommunikation.


I ett brev till sms-låneföretaget Lucky Loans skriver KO att det är fel att framställa sms-lån som något bekymmerslöst eftersom det kan locka kunden att fatta oöverlagda beslut.

"Ibland kan ett oväntat behov av pengar uppstå just då utgifterna är som störst. En kväll i glada vänners lag, de perfekta skorna, en födelsedagspresent eller en liten överraskning till den man älskar- vad det än gäller är det inget att oroa sig för, Lucky Loan lånar ut med ett leende", så beskriver företaget Lucky Loans smslånen på sin webbplats.

Detta är alltså ett brott mot konsumentkreditlagen och marknadsföringslagen, enligt KO.

Ett låneföretag måste visa återhållsamhet och måttfullhet och ta tillvara på konsumentens intressen, skriver KO i brevet. Detta är särskilt viktigt när företaget vänder sig till en målgrupp som enligt en dom i Marknadsdomstolen ofta är människor med redan trasslig ekonomi. Enligt domen är det inte sannolikt att personer med stabil ekonomi tar den här typen av snabblån.

Lucky Loans ska ändra sin marknadsföring och svara på Konsumentverkets skrivelse innan den 27 februari.

Linda Cederberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.