Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

KO inleder ny granskning av Blondinbella

Publicerad: 6 Februari 2009, 08:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Efter Dagensmedia.ses artikel om Isabella Löwengrips jakt på gratiskläder inleder Konsumentverket en ny granskning av bloggen. "Blondinbella är en förebild, det är klart att många vill ha samma kläder som henne", säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket, KO.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat letar Isabella Löwengrip efter klädföretag som kan tänka sig att skänka vinterkläder till henne, i utbyte mot länkar och bildeexponeringar på Blondinbella.se.

Men den här typen av marknadsföring är inte tillåten, menar KO, som nu inleder en ny granskning. Även KO har kommit över mejlet från Blondinbella.

- Här finns en direkt begäran, som jag tolkar mejlet. Rent principiellt så kan man säga att de här utlovade bilderna är ägnade att öka försäljningen för ett företag, och alltså reklam. Då ska det märkas, säger Mattias Grundström.

KO har tidigare granskat bloggen efter uppgifter om köpta inlägg på sajten. Då lades dock utredningen ned eftersom att KO inte kunde bevisa brott mot marknadsföringslagen.

- De har ju skriftligen förnekat att det här förekommer på bloggen tidigare. Men de kanske har bytt strategi, säger Mattias Grundström.

Isabella Löwengrip är knappast ensam om att tjäna på smygreklam. Som Dagensmedia.se berättade igår har även börsföretaget Q-Med erbjudit, bland annat, en Finest-bloggare skönhetsoperationer mot länkar och vitsord.

KO granskar även det fallet och skrev brev till Q-Med under gårdagen. Q-Med har nu två veckor på sig att svara.

I och med att en av bloggarna lade ut Q-Meds erbjudande på sin sajt har verket även där bevis som tyder på att en bloggare gett publicitet mot gratisprodukter, utan att upplysa sina läsare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.