Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Knivreklam fick effektivitetspris

Publicerad: 18 Oktober 2001, 06:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Idel välkänd reklam belönades när Annonsörföreningen och Dagens Industri delade ut pris för effektivast reklam i går kväll.


I konsumentklassen fick Pharmacia Upjohns tidigare prisbelönta Ipren-kampanj en

100-wattare, det vill säga högsta pris. Priset delades med mindre kända J.A

Sundqvist för marknadsföringen av Global-knivar.

Bland andrapristagarna i konsumentklassen, 75-wattarna, återfanns välkända

Vasakronan och Spray tillsammans med International Färg och Skandiabanken.

Spendrups fick pris för "långsiktig varumärkesvård" för marknadsföring av

Norrlands Guld.

I producentklassen, (företagsreklam) , gick första pris till Malmö Aviations

grod-kampanj. Ytterligare ett utsocknes företag belönades i klassen. Karlstad

kommun fick ett andra pris för sin värvningskampanj. Också Sapa fick en

75-wattare för sin marknadsföring av aluminiumprofiler.

I klassen för samhällsinformation fick Socialdepartementet första pris för sin

kampanj mot barnmisshandel.

Årets 100-wattare drog 500 besökare till Cirkus på Djurgården i Stockholm.

Besökarna fick känna av mindre träsmak än förra året. Arrangemanget var

betydligt rappare och arrangörerna visade på ökad fingertoppskänsla genom att

hyra in indie-bandet Eskobar som husband.

Här är alla första och andra-pristagare:

Konsumentklassen

100-watt

Kund: J. A. Sundqvist AB

Byrå: Tennis, anyone?

Kampanj: Extraordinary knives for ordinary people

Kund: Pharmacia & Upjohn

Byrå: Garbergs

Kampanj: Ipren - den intelligenta värktabletten

75-watt

Kund: Vasakronan

Byrå: Reklambyrån SJWE

Kampanj: Vasakronan "Rocky"

Kund: Spray Network

Byrå: Storåkers

Kampanj: Flera Spray kampanjer

Kund: Skandiabanken

Byrå: Storåkers

Kampanj: Skandiabanken

Kund: International Färg

Byrå: Shout

Kampanj: Vårkampanj 2001

Långsiktig varumärkesvård:

Kund: Spendrups

Byrå: Paradiset

Kampanj: Norrlands Guld

Producent-klassen

100-watt

Kund: Malmö Aviation

Byrå: SOL Network

Kampanj: Hoppande grodor

75-watt

Kund: Sapa AB

Byrå: Ehrenstråhle & Co

Profilkampanj: Shaping the future

Kund: Karlstad Kommun

Byrå: Clara Reklambyrå

Kampanj: Sök ett schyst jobb i solparadiset

Samhällsinformation och opinion

100-watt

Kund:Socialdepartementet

Byrå: TBWA

Kampanj: Petter & Ayo

75-watt

Kund: Läkare utan Gränser

Byrå: WOW Reklambyrå

Kampanj: Flyktingläger i Stockholm

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.