Nyheter
Klartecken för Metro och Schibsteds allians
Publicerad: 18 september 2008, 13:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Konkurrensverket anser inte att Metro och Schibsteds storaffär leder till en alltför dominerande ställning för bolagen.
Tidigare i år lade norska Schibsted ner förlustaffären Punkt SE för att samtidigt köpa in sig i gratistidningen Metro.
Konkurrensverket, KKV, som granskat hur detta påverkar ägarkoncentrationen på marknaden, har idag beslutat att godkänna affären.
- Vi har i dag beslutat att lämna koncentrationen utan åtgärd, säger Jacob Bolin, föredragande på KKV.
Utgångspunkten för bedömningen är huruvida affären leder till att en dominerande ställning skapas, eller förstärks, på någon av de marknader där bolagen verkar.
- Vi har inte i detta ärende kunnat hitta någon marknad där en dominerande ställning uppstår till följd av ägarkoncentrationen, säger Jacob Bolin.
Metros vd Andreas Ohlson har tidigare sagt till Dagens Media att Schibsted och Metros gemensamma annonspaket ska rulla ut efter KKVs godkännande.