Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Klart med ny prissättning utomhus

Publicerad: 16 oktober 1998, 06:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Nu har JCDecaux bestämt sin prissättning efter att provisionssystemet har avvecklats. Till att börja med skrotas det nuvarande systemet med förmedlingsprovision, informationsersättning och kassarabatt till mediebyråerna.


I stället ska en annonsörsersättning på 4,2 procent gå till annonsörerna.

Kunder som bedöms som säkra betalare (AA rating) får ytterligare 1 procentenhet

ersättning. JCDecaux inför också 30 dagars fakturering. JCDecaux prissättning

träder i kraft den 1 januari 1999.

- Vi kommer inte att teckna avtal med de enskilda mediebyråerna. Det ska vara

en klar rollfördelning mellan annonsörer, mediebyråer och medier, säger Tomas

Larsson, VD för svenska JCDecaux.

Tomas Larsson varnar för en utveckling där mediebyråer startar och äger medier

och produktionsbolag.

- Det är inte förenligt med mediebyråernas roll som oberoende medierådgivare.

En mediebyrå som till exempel startar ett radioproduktionsbolag skulle hamna på

två stolar:

- Plötsligt skulle mediebyrån få ett intresse att det läggs mycket pengar i

radion. Det är en utveckling som sker i Tyskland och Frankrike. Och det skulle

vara olyckligt om vi fick samma utveckling här.

JCDecaux konkurrent More Group är inte helt klart med den nya prissättningen.

Vad Dagens Media erfar hamnar priserna på samma nivå som för JCDecaux. More

Group kommer dock inte att dela ut en lägre ersättning till annonsörer som inte

har AA-rating.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.