Klart : Digitalmomsen sänks

Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

Foto: Press

Regeringen har bestämt att sänka digitalmomsen till sommaren. "Sänkt digitalmoms betyder att möjligheterna för att bedriva aktiv journalistik i hela landet ökar", säger Jeanette Gustafsdotter, vd på TU – Medier i Sverige.

Momsen på digitala tidningar sänks till 6 procent den 1 juli 2019. TU – Medier i Sverige berättade först om nyheten i ett pressmeddelande och uppgifterna bekräftas till DN av finansminister Magdalena Andersson. 

Jeanette Gustafsdotter, vd på TU – Medier i Sverige, välkomnar beslutet. 

– Äntligen, det här är ett riktigt bra besked. Sänkt digitalmoms betyder att möjligheterna för att bedriva aktiv journalistik i hela landet ökar. Och det gör nyhetskonsumenterna och vår gemensamma demokrati till det här beslutets verkliga vinnare, säger hon i ett pressmeddelande. 

Det var i slutet av oktober som frågan diskuterades av EU:s ekonomi- och finansministrar. Beslutet som fattades i oktober innebär att länder som vill likställa momssatserna på digitala tidningar och böcker med deras tryckta motsvarighet får göra det.

Momsskillnaderna på tryckta tidningar och på digitala tidningar skiljer sig rejält i Sverige. För tryckta tidningar ligger momsskatten på 6 procent medan den för digitala versioner ligger på 25 procent.  

– I och med sänkningen blir det lättare för landets medier att genomföra digitaliseringen, skapa hållbara affärsmodeller och producera kvalitetsjournalistik i alla kanaler. 

Även DN:s chefredaktör Peter Wolodarski är nöjd över beslutet. 

– Det är ett efterlängtat och viktig besked för alla som bryr om framtiden för svensk journalistik. Det har varit helt orimligt att journalistiken varit hårdare beskattad digitalt än i papper, säger han till DN

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-21 09.42

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: