Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Klart att sajterna väljer Gallup/Webbarometern

Publicerad: 1 Oktober 2001, 14:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Nu är det klart att tidningssajterna väljer kombinationen Gallup/Webbarometern som standard för mätning av besök och målgruppsdata på internet.


- Annonsörerna och medieförmedlare kommer att få ett rättvist mått för

målgruppsdata och besökare. All information kommer att finnas i ett lättanvänd

databas, säger Odd Klofsten, på DI.se

Beslutet innebär att att Aftonbladet.se, DI.se, DN.se, Expressen.se, GP.se,

SvD.se ska börja använda den nya statistiken omgående.

- Vi börjar med att tagga (kodmärka) våra sidor. I bästa fall ska sajterna

vara taggade så att fullständiga data kan levereras från och med november.

Gallup levererar trafikmätningen som bygger på inuka webbläsare (browsers)

medan Webbaromterns levererar målgruppsdata.

Priset kommer att hamna på 200.000 - 300.000 kronor per sajt och år.

- Per månad blir det lägre än för dagens produkter. Det går också att köpa

delmängder, och då kan man komma ner på lägre nivåer.

Tidningssajternas beslut innebär att Nielsen, Jupiter/MMXI, Sifo/TS, Netvalue

och Targian inte får vara med och leverera siffror till tidningssajterna.

Vilka reaktioner har du fått från de mätbolag som inte får vara med och

leverera siffrorna?

- De tycker att det är tråkigt att inte få affären, men alla säger att de tror

på mediet och att de inte tänker lägga sig utan utvecklar sina produkter tills

det är dags att förnya avtalet nästa år.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.