Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Klarade inte konkurrensen

Publicerad: 2 December 2010, 14:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Återkomsten av programmet "24 timmar" - där två olika kändisar flyttar ihop - skulle bli TV3:s onsdagssatsning. Men efter en "skaplig" start svek tittarna.


Ämnen i artikeln:

Max LagerbäckTV3

På onsdagskvällen sändes det sista avsnittet av "24 timmar". Programmet drog 159 000 tittare, och en rating på 2,2 i kanalhusets huvudmålgrupp 15-49 år.

En låg siffra med tanke på tablåläggningen - primetime på en onsdag, dessutom under högsäsong.

Det tre tidigare programmen drog 269 000, 192 000, samt, förra veckan, 115 000 tittare.

Träffen i huvudmålgruppen pendlade mellan 3,1 (för premiären), till så lågt som 1,1 förra veckan.

Max Lagerbäck, presschef på MTG TV, säger att kanalen är "nöjd med programmet men missnöjd med siffrorna".

Varför har programmet svikit?

– Svaret är enkelt, det beror på den mördande konkurrensen. "24 timmar" har inte mäktat med konkurrenter som "Arga snickaren" och "Bonde söker fru".

Mediebyråerna har under året uppmanat tv-kanalerna att satsa ordentligt på sina tablåer för att kunna möta efterfrågan på reklammarknaden. Därför är låga tittarsiffror en extra dålig nyhet för MTG TV. Max Lagerbäck vill inte medge att TV3 har större problem än andra.

– Alla stora kanaler tappar till förmån för mindre. Jag vill dock säga att vi är det enda kanalhus som går framåt i vår målgrupp, säger Max Lagerbäck.

Nästa vecka ersätts "24 timmar" av "Grannfejden".

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Max LagerbäckTV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.