Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kjell Bergqvist gör reklamdebut - för Eniro

Publicerad: 9 April 2008, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Eniro tänker inte lämna ifrån sig positionen som Sveriges största sökföretag, trots hård konkurrens. Senaste vapnet är skådespelaren Kjell Bergqvist, som för första gången medverkar i en svensk reklamfilm. <b>Se filmen på dagensmedia.se.</b>


- För Kjell Bergqvist är Eniro ett safe företag att göra reklam för, eftersom det är en nyttotjänst. Dessutom tyckte han att det var en rolig filmidé, säger Felix Herngren, som har regisserat filmen.

I Eniros nya reklammanér har de fyra animerade "hjälparna", som representerar var och en av Eniros söktjänster, en mer central roll än tidigare.

- Tidigare uppträdde hjälparna oftast i grupp, men nu förekommer de var för sig i olika miljöer, för att lyfta fram produkterna, säger Torbjörn Wik produkt- och marknadsdirektör för Eniro i Sverige.

Reklambyrån Ogilvys idé bygger på att det i själva verket är hjälparna som gör Eniros reklam. I filmen för nummerupplysningen 118 118 är hjälparen sjuk och kan inte vara med på inspelningen. Hon ersätts av Kjell Bergqvist, som konstaterar att han "gör vad som helst för pengar". Filmen har premiär den 14 april.

- Utmaningen med Eniro är att det är ett varumärke som kunderna inte träffar. Syftet med reklamen är att göra företaget mänskligare för att stärka lojaliteten, säger Björn Ståhl, kreativ chef på Ogilvy.

Reklamfilmen har två alternativa slut som kommer att visas i olika kanaler.

Eniros animerade figurer skapades för två år sedan för att lyfta fram tjänsterna och för att "skapa känsla och attityd" gentemot varumärket, säger Torbjörn Wik. Innan dess gick Eniros marknadsföring främst ut på att skapa kännedom om varumärket.

- År 2003 bestämdes att vi skulle göra Eniro till ett känt varumärke som bärare av våra produkter och tjänster, säger Torbjörn Wik.

- Nu har vi ett av de mest igenkända reklamkoncepten. Fokusgrupperna som vi träffade när vi tog fram den nya kommunikationen hade massor av idéer om hur vi kunde gå vidare med figurerna, för att få kunderna att lära känna dem bättre.

Eniro ökar medieköpen något i år jämfört med 2007 och kommer att synas i de flesta kanaler under året, såsom tv, bio, radio, dagspress och utomhus. Nyligen startade reklam i tv, print och webb för Eniros katalog På väg för bilister och Eniro.ses nya utsiktsstäder.

Printannonserna ska ge ett amatörmässigt intryck, som om det är hjälparna som har gjort dem.

Filmerna med Kjell Bergqvist har premiär den 14 april och senare i vår startar ytterligare en reklamkampanj. För första gången har Eniro också gjort en viral kampanj. Ett tiotal fiktiva bakom kulissen-filmer med Kjell Bergqvist har spelats in för att läggas ut på Youtube. Företaget är även samarbetspartner till nya DN På Stan.

Arbetsgrupp på OgilvyProduktionsledare: Eva WestermarkProjektledare: Jonas BengtsonPlanner: Thomas WeigleCD: Björn StåhlCopy: Per-Olof Lundgren/Björn PerssonAD: Richard Baynham/Attila KiralyByråproducent: Lena von der Burg

Produktionsbolag: FLXRegissör: Felix HerngrenProducent: Ylva Axell

Animation: Swiss International AB

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.