Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kias nya ordförande: Internet är komplext

Publicerad: 23 Januari 2007, 12:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Pär Wiklundh, delägare på Gajdo.se byter ordförandeklubban på ADAK, annonsör och dagspresskommittén, mot den på Kia. "Internet är ett betydligt mer komplext medium än dagspress", säger han.


Pär Wiklundh var redan tidigare ledamot i Kia, och när Sveriges Annonsörers vd, Anders Ericson frågade om han var intresserad av att ta klivet upp som ordförande, beslutade han sig för att tacka ja.

- Jag hade suttit närmare tre år som ordförande i ADAK och det är lagom lång tid på en sådan post. Ordförandeskapet i Kia är en utmaning och internet som medium är mer komplext än dagspress eller andra traditionella medier, säger Pär Wiklundh.

Han ersatte Carlsbergs Hans Nordlöv som ordförande vid årsskiftet och tycker att hans företrädare har gjort ett bra jobb.

- Hans Nordlöv har etablerat Kia som ett index som branschen accepterar. Jag vill som ordförande utveckla Kiaindex som verktyg ytterligare. Mätmetoderna måste förbättras så att vi kan ge en djupare bild av trafiken än vad vi gör idag.

Han ser också att Kia ska ta en mer progressiv roll i att utbilda marknaden om de olika möjligheterna att utnyttja internet som annonsmedium.

- Vi vill vara en motor, lite som pedagogiskt ansvarig för att informera annonsörer och annonsförmedlare hur de kan bli effektivare på nätet.

Hur ser du på Kias roll i dagens mediesverige?

- Kia fyller en mycket viktig roll med tanke på hur mångfacetterat internet är. Utan Kia skulle det vara stört omöjligt för en enskild aktör att få grepp och överblick på branschen. Per Rosvall på Sveriges mediebyråer är av samma uppfattning och menar att Kia är en viktig kugge i hans verksamhet.

Vad är den viktigaste frågan för Kia under 2007?

- Att enas kring en inriktning inom Kia för att klara av att gå vidare till nästa nivå. Ett år är ett långt perspektiv när det handlar om internet och vi måste hela tiden springa i takt med tiden.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.