Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia-utmanaren delar branschen

Publicerad: 29 Augusti 2008, 04:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Kia-alternativet IAB etablerar sig i Sverige. Frågan delar branschen, och ord som personlig vendetta och sabotage dyker upp i den infekterade debatten. "Kia har inte varit speciellt vänligt inställda till IAB," säger en källa till Dagens Media.


IABs initiativtagare Ronnie Eide kallade i slutet av maj in ett 60-tal mediebyråer, konsulter och medieköpare för ett lanseringsmöte, då en styrelse skulle spikas.

Men ingen styrelse tillsattes. Anledningen var, delvis, att KIA-anhängare ifrågasatte IABs existensberättigande på den svenska marknaden. Ett flertal personer som var med på mötet beskriver det som "rörigt" och "polsk riksdag".

Läs mer i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 14 2008. - Kia känner sig väl hotade. En styrelse fanns som punkt på agendan men det var för mycket diskussioner om vad IAB alls skulle göra i Sverige, säger en källa som deltog på mötet.

Nästa möte var inplanerat före midsommar, men fick skjutas upp. Nytt datum är nu den 1 september.

Läs mer om vem som finansierar IABs möten och lokaler, om varför frågan delar mediebyråerna och hur Kia togs på sängen i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 14 2008.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.