Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia-utmanare till Sverige - IAB Sverige startar i maj

Publicerad: 2 Maj 2008, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Den europeiska intresseorganisationen för internetmarknadsföring, IAB, startar i Sverige.


IAB Europe har bjudit in ett 60-tal mediebyråer, konsulter och medieköpare till ett lanseringsmöte i Stockholm den 29 maj.

- IAB är en opolitisk organisation som arbetar för att öka kompetensen inom interaktiv marknadsföring. Vi har standards och rekommendationer, som används på flera marknader, och arbetar för att digital marknadsföring ska få en större del av mediekakan, säger Ronnie Eide på Re:Media, som håller i lanseringen.

Deltagarna på lanseringsmötet ska utse en styrelse och bestämma grunderna för hur IAB Sverige ska drivas. Ronnie Heide räknar med att mellan 20 och 40 företag dyker upp. Målet är att IAB Sveriges medlemmar ska omsätta sammanlagt 25 procent av den digitala marknadsföringsbranschen i Sverige.

- IAB erbjuder ett alternativ till Kia, som en del aktörer inte är nöjda med. Vi har mer regelbundna mätningar och fler standards att välja mellan, och vi mäter redan mobil marknadsföring på flera marknader, något som Sveriges Annonsörer tittar på nu.

IAB Europe finns i 15 länder i Europa, bland annat Norge, Danmark och Finland.

- Vi räknar med att ha några heltidsanställda i Sverige som bistår medlemmarna med information och case. Förhoppningsvis kommer vi även ordna event för medlemmarna i Norden. Redan nu ordnas pristävlingar i bland annat Norge.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.