Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia skapar egen topplista

Publicerad: 21 Januari 2002, 15:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Kommittén för internetannonsering, Kia, visar idag de första siffrorna över internettrafik i sin egen topplista Kia-index. Listan bygger på mätningar genomförda av TNS Gallup med mätmetoden Red Measure. Något som innebär att endast tio sajters siffor finns till beskådan.


Kia har sedan ett tidigt stadium i branschkommitténs arbete planerat en topplista, enligt Mikael Gerbjörn, talesman för Kia.

- Vi aviserade i rekommendationen vi skickade ut i september att Kia skulle sanktionera en officiell topplista, säger han.

Men nu startar ni ju en egen lista?

- Nej. Det är inte helt vår egen. Vi presenterar en lista i samverkan med Gallup och Red Measure.

Varför Red Measure?

- De uppfyller Kias rekommendation. Kia har suttit med i Red Measures referensgrupp, något vi tyckt vi kan göra på grund av att de fyller vår rekommendation. Därefter har vi valt att samarbeta.

Jag trodde Kia skulle förenkla för annonsörerna och rensa upp bland internetmätningarna. Nu startar ni en egen lista och gör det ännu krångligare att välja mätmetod. Varför?

- Jag förstår tolkningen du gör. Men Kia står bakom publiceringen för att vi ser den som officiell och genom oss sanktionerad av branschen. Något vi hela tiden talat om att vi ska göra. Det här är den lista vi tror kommer leva kvar.

Kan ni bara utse en officiell lista?

- Den är godkänd enligt Kias rekommendation och blir därmed vår officiella lista.

Är Red Measure Kias slutliga val av trafikmätningsmetod?

- Vi hoppas självklart att fler kommer samarbeta. Om fler anpassar sig efter Kias krav är ambitionen att införliva även dem i Kia-index.

Kia presenterar sin lista som den enda som har mätningar över de anslutna sajternas fullständiga trafik, genom att kontrollera hur många unika webbläsare som surfar in på sidorna. I dagsläget presenterar Kia siffror över trafiken på tio sajter som hittills gjort sina sajter mätbara av Red Measure.

Räcker tio sajter för att vara en officell lista?

- Visst kommer listans värde att öka i takt med att fler ansluter. Men den är intressant redan nu. Många viktiga sajter är med. Dessutom kommer den att uppdateras med fler sajter inom den närmaste framtiden.

Varför ska då annonsörer gå efter era siffror istället för någon annans?

- Av två skäl. Dels ska vi uppdatera siffrorna varje vecka. Och dels är det Kias officiella lista.

Kias topplista finns till beskådan på http://www.kiaindex.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.