Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia öppnar för Google Analytics

Publicerad: 29 Maj 2008, 10:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

I dag presenterar Kia Index ett uppdaterat regelverk för hur internetmätningar ska gå till. Samtidigt öppnar kommittén upp för att släppa in Google Analytics som mätverktyg och flaggar för att mätningar av både webb-tv och mobilsurfning på allvar ska dras i gång efter sommaren.


Sveriges Annonsörers kommitté för internetannonsering, Kia, har beslutat att modernisera det regelverk som mätningarna bygger på. De nya reglerna ska tydliggöra hur nätverk ska mätas och även hur trafiksamarbeten får gå till. Användningen av tredjepartscookies hindras också.

­ Regeln är att de ska bort, nya sajter får inte använda dem. Men det finns sajter där det tar längre tid att ta bort dem så vi har inte satt något datum. Vi kommer ha som stående punkt att titta på vilka som har fasat ut tredjepartscookies och efter en tid får vi göra en bedömning vad som händer med de som fortsätter använda dem, säger Staffan Slörner, marknadschef på Försvarsmakten och ordförande i Kia.

Kia har under våren också fört samtal med Google om att använda Google Analytics i Kia och det är nu klart att gratisverktyget ska tillåtas. Men bara för mindre sajter.

­ Innan året är slut ska vi ta hand om små sajter och bjuda in dem till Kia Index, dessa ska kunna använda Google Analytics, säger Hans Nordlöv, före detta ordförande i Kia och numera internetrådgivare hos Sveriges Annonsörer.

Dessa sajter ska kunna redovisas i en separat lista eller på vanliga Kia Index. Kravet är fortfarande dock att sajterna ska vara annonsbärande. Kia avslöjar att diskussioner har förts med nystartade SIS Index.

­ Problemet med Google Analytics är att det inte finns någon som har riktig koll på vilka siffror som levereras. Vi ser det inte som självklart att låta större mediasajter enbart använda Google Analytics, det får vi se efterhand, säger Hans Nordlöv.

Efter sommaren ska kommittén på allvar också titta på hur de ska mäta webb-tv och mobilsurfning.

­ Vi ska lansera Kia Index-liknande mätningar för både webb-tv och mobilen. Webb-tv har vi kört tester med under en tid och ska köra i gång på allvar direkt efter sommaren, säger Staffan Slörner.

Sedan en tid tar Kia Index betalt av de sajter som finns med i listan. Det här har gett kommittén mer ekonomiska muskler i sitt arbete. Innan året är slut ska kommittén också ta fram regler för företag som ska kunna revidera trafikmätningar och frågan om panelmätningar är återigen upplyft på dagordningen. I dag jobbar en person halvtid med Kia Index, resterande del sker på ideell basis genom kommittén.

­ Det är ohållbart på längre sikt att jobba helt så. Vi behöver bli mer operativa, säger Staffan Slörner.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.