Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia lanserar bilmodellmed modesajt

Publicerad: 22 Januari 2009, 04:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Kia Motors gör sitt hittills största modesamarbete i lanseringen av nya modellen Soul. Navet i kampanjen är en webbsajt som nyligen lanserades.


På temat "Välkommen in bakom kulisserna" kretsar kampanjen kring en modeplåtning där kläder från Lars Wallin, Dagmar och Pour matchar bilarna.

Kia Soul börjar säljas i Sverige först i vår, men lanseringen inleds redan under Stockholm Fashion Week, där Kia också är huvudsponsor.

I dagarna gick kampanjsajten upp och kampanjen har smygstartat med printannonser i Elle. Senare i vår följs det upp med reklamfilmer i tv samt en dokumentär mini-tvserie, som följer modearbetet bakom kulisserna. Alla filmer är regisserade av Micadelica.

- Soul är en livsstilsbil, som snarare ska bygga varumärket, än vara en storsäljare, säger Hans Bylund, creative director på reklambyrån Berntzon Bylund.

Tre kända, svenska designmärken har tillsammans med Hollywoodstylisten Jonas Hallberg gjort en klädkomposition för var sin specialmodell av bilen. Bilarna och kläderna har sedan plåtats som ett modereportage.

- Jonas Hallberg har tolkat tre "limited editions" av Soul genom de tre modehusen. Pour står för det lite tuffare, Dagmar för det sensuellt kvinnliga och Lars Wallin för gala och glamour. Temat Välkommen in bakom kulisserna utgår från arbetet med modebilderna, säger Hans Bylund.

Kampanjen riktar sig främst till människor över 35 år, som är unga i sinnet, men samtidigt har råd att köpa bil. PHD står för mediestrategin. Bilen börjar säljas i februari och kampanjen rullar från december till mars.

Arbetsgrupp på Berntzon & BylundJoachim Berntzon, projektledare; Hans Bylund, cd; Johan Gustafsson, ad; Erik Olsson, webb-ad; Claes Boklund, Interactive producer; Åsa Egren, produktionsledare, Marie Carlström, original; Desiré Engström, produktionsassistent; Henrik Halvarsson, fotograf; Jonas Hallberg, stylist.

Reklamfilm: Micadelica och Mikael Gustafsson, Rizal

Behind the scenes: Lisa Rennerstedt

Filmmusik: Jean paul Wall

Mediebyrå: PHD.

Martin Schori

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.