Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia kritiserar Webbarometerns uttalanden

Publicerad: 3 December 2001, 14:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Webbarometerns vd Liselotte Kullman får kritik för sina uttalanden kring Website Index strävan mot att bli den rådande internetvalutan.


"Fler och fler ansluter sig till oss och det vore konstigt om vi om ett halvår

har med oss alla stora användare, och om mediebyråerna och annonsörerna

efterfrågar våra data, och Kia rekommenderar något annat." sa Liselotte Kullman

till Dagens Media i fredags.

Uttalandena har orsakat viss upprördhet, bland annat från branschkommittén Kia

och den digitala mediebyrån Digital Devotion.

- Det är inte aktuellt att ändra Kias rekommendationer. Vi säger varken bu

eller bä för deras produkt, säger Mikael Gerbjörn, talesman för Kia.

Han berättar att Kia ser det genomslag som Website Index har fått på marknaden

som intressant, men han vill förtydliga Kias åsikter kring mätmetoden.

- Redmeasure (trafikmätningsdelen i Website Index) motsvarar Kias

rekommendation. Demografidelen har vi inte gjort några uttalanden kring. Vi har

sagt att vi kan ha en observationspost i deras referensgrupp. Inget mer, säger

Mikael Gerbjörn.

Liselotte Kullman sa också i fredags till Dagens Media att tre mediebyråer -

Mindshare, Mediabroker och Digital Devotion - har avtalat om att använda

Website Index.

Håkan Mauritzon, vd på Digital Devotion kommenterar uppgifterna.

- Digital Devotion har fått en förfrågan om vi kunde hjälpa Website Index genom

att sitta med i en referensgrupp. Det har vi sagt ja till men jag ser stor

skillnad mellan det och att vi har valt att använda Website Index. Att

Webbarometern använder min byrås namn i slagsmålet mellan de olika mätbolagen

är högst olyckligt, säger Håkan Mauritzon, vd.

Liselotte Kullman replikerar.

- Vi har suttit i möte med dessa tre mediebyråer och jag har varit klar om vad

vi vill. De får använda verktyget gratis under förutsättning att de verkligen

använder det och deltar i utvecklingen av Website Index. Och det har de gått

med på och sagt ja till.

Hon fortsätter.

- Tanken är att Website Index ska utvecklas och bli användbart. Mediebyråerna

åsikter är viktiga och därför vill vi ha med dem. Vi har sagt att vi vill ha

dem som piloter och även inbjudit dem till vår referensgrupp. De får använda

verktyget gratis om de hjälper till. Det är vårt pris till dem. Annars kan vi

göra som alla andra, sälja det dyrt till mediebyråerna.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.