Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia kampanjar för tjejer

Publicerad: 29 Februari 2008, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Kia kommer ut med en uppgraderad modell av småbilen Picanto i mitten av mars. Modellen köps övervägande av kvinnor och Kia har valt att rikta in sig på just kvinnor i lanseringskampanjen.


- Vi tyckte det var kul att fokusera på en viss målgrupp i kampanjen och det här är en typ av bil som kvinnor ofta väljer. Den är en praktisk småbil som är lite tuff och häftigt designad, säger Janett Henter, vikarierande marknadschef på Kia Motors.

Kia vill vara ett roligt, prestigelöst bilalternativ för människor som är unga i själen och nyfikna på livet. I kampanjen syns aktiva kvinnor som bland annat yogar, kick-boxar, springer och rider. Reklamen rullar igång den 12 mars.

- Vi har fotograferat bilarna på ett helt nytt sätt. I kampanjen lyfter vi fram Picanto Sport för att allt man ser på bilden får man också. I bilannonser syns ofta en massa tillval som man måste betala extra för när man köper bilen, säger Janett Henter.

Kampanjen ska främst gå i kvinnoorienterade magasin som Amelia, Damernas Värld, Elle och Sköna Hem. Den ska också synas i bland annat Aftonbladet, Expressen och Auto Motor & Sport för att även nå andra bilintresserade. Det blir radiospottar i Lugna Favoriter och Mix Megapol. På webben kommer en kampanjsajt och banners på bland annat Bonnier Tidskrifters I Like-paket som riktar sig till kvinnor.

Reklambyrå är Berntzon Bylund och mediebyrå är PHD.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.