Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia Index nätmätningar kan slå fel på 5 procent - inför regler

Publicerad: 10 April 2008, 03:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

De sex mätföretag som levererar trafikdata till Kia Index använder olika metodik och redovisar därför olika resultat. Antalet unika besökare kan slå fel på 5 procent. För Expressens del innebär det till exempel 83.000 besökare.


När ett nytt mätföretag vill bli godkända som Kia-leverantör testas deras system mot de befintliga systemen över lång tid. I slutänden får det nya systemets resultat inte skilja mer än 5 procent upp eller ner jämfört med testsystemen.

- De där procenten finns ju inte på pränt än, det är våra interna mål men vi ska ta fram ett regelverk för att definiera de krav vi har på leverantörerna, säger Lasse Näsström, administrativt ansvarig för Kia Index.

Nielsen Netratings är med sitt system Site Census den största leverantören på Kia Index och registerar 54 procent av alla unika webbläsare på Kia Index. Sifo Research International, med systemet Insight XE, mäter fler men mindre sajter och registrerar 31 procent. Nielsen Netratings siffror visar oftast lägre trafikvärden än Insight XE.

- Kia Index började byggas med Site Census och utvidgades sedan med Insight XE. Kia var medvetna om diskrepansen redan när RIs system utvärderades, säger Björn Engwall, försäljnings- och marknadschef på Nielsen Netratings.

Varken han eller Lasse Näsström vill uppskatta hur mycket systemens mätvärden skiljer sig från varandra i procent, men ser samtidigt inga problem i att skillnaderna existerar.

- De som byter till Site Census från andra system vet att trafiksiffrorna blir något lägre men samtidigt vet de också att siffrorna hamnar närmre sanningen än tidigare. Vi har ett väldigt bra system för att filtrera bort manipulerad trafik, säger Björn Engwall.

Men finns inte risken att fler kunder väljer RI för att få högre siffror i Kia Index?

- Nej, kunder väljer ett system för att de vill få så exakta siffror som möjligt, inte så höga som möjligt.

En ökning på 5 procent för Expressen.se, sett till Kia Index vecka 13, motsvarar 83 000 unika besökare. Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Nya Medier säger att han gladeligen skulle ta emot en sådan ökning men att han knappast skulle byta system för att få den.

- Givet att de flesta känner till att Kia inte är någon exakt vetenskap, så är 5 procents ökning ingen affärskritisk fråga för oss. Sedan har Expressen har en lång relation med Sifo som också handlar om räckvidds- och målgruppsmätningar.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.