Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia Index: "IAB är inget hot"

Publicerad: 2 Maj 2008, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Kia Index tar IABs etablering i Sverige med ro. "Det är föga troligt att de kommer med något revolutionerande", säger Kia Index Lasse Näsström, som ändå hoppas på samarbete med den nya branschorganisationen.


Europeiska intresseorganisationen för internetmarknadsföring IAB startar i Sverige i slutet av maj. Lasse Näsström är administrativt ansvarig för Sveriges Annonsörers branschkommitté Kia, som arbetar med att ta fram standards för gemensam mätning av internetannonsering.

- På rak arm tror jag inte att Kia Index påverkas av att IAB kommer till Sverige. Jag har inte sett IABs programförklaring, men jag vet hur de jobbar i andra länder och ser det som föga troligt att de kommer med några revolutionerande nyheter.

- Internet är det snabbast växande mediet och Kia Index och IAB kan mycket väl komplettera varandra. Det finns säkert beröringspunkter där vi kan samarbeta

Vilka?

- IAB försöker jobba med internationella standards, medan Kia har jobbat mest lokalt i Sverige. Det finns även delar som vi tittar på där IAB har kommit längre, såsom mätning av streaming på webben och mobilt internet. Kia vill inte återuppfinna hjulet. Om IAB har fungerande metoder finns det anledning för oss att samarbeta.

Så IAB är inget hot mot Kia Index verksamhet?

- Nej, eftersom vi inte är en kommersiell aktör finns det ingen rädsla för konkurrens. Vi finns till för branschens bästa och har inga taggar utåt inför IABs etablering.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.