Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia index får kategorier

Publicerad: 21 Januari 2009, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

En ny version av Sveriges Annonsörers Kia index har lanserats i dag. Förutom en helt ny teknisk plattform har listan fått en kategorifunktion.


Kia index har växt till 356 sajter i dag. Trycket på sajten och önskemålet om att kunna plocka in andra siffror än ren webbtrafik har gjort att Kia i dag har lanserat en ny plattform för sajten. Samtidigt presenteras flera nya funktioner.

-Den största förändringen är att vi inför kategoriseringar. Redan efter någon timme nu har ett tiotal sajter hört av sig och visat sin uppskattning, säger Lasse Näsström, ansvarig för Kia index hos Sveriges annonsörer.

Bland kategorierna finns fackpress, dagspress, veckopress, tv och film och mat. Andra nya funktioner är möjligheten att se vilka sajter som redovisas i flera nätverk. Alla nätverk har nu också fått listningar för vilka sajter som ingår.

-Det här gör det tydligare vilka sajter det är som än så länge inte särredovisar vilka undersajter som ingår i ett nätverk. Nu kommer vi att sätta ännu högre press på dessa att redovisa alla undersajter, säger Lasse Näsström.

Den nya tekniska plattformen ska även öppna för mätning av mobilsajter och andra applikationer, i dag mäts till exempel redan MSN Messenger trots att detta inte är någon webbsajt.

Tidigare har Kia presenterat ett samarbete med Sis-index för att kunna inkludera sajter som mäter med Google analytics på Kia. Än så länge syns inga av dessa sajter i listningen.

-Vi vill vara extremt noga med att de mätningarna blir rätt men de första sajterna kommer in under januari, säger Lasse Näsström.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.