Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kelda byter utseende i print och utomhus

Publicerad: 6 Februari 2008, 04:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Inför den nordiska lanseringen har Kelda fått nytt utseende. De nya förpackningarna visas för första gången upp i en reklamkampanj i print och utomhus. Bakom kampanjen står Leo Burnett.


- Vi ville få in mer smak, tidigare har förpackningarna haft lite av en retrodesign. Vi vill få ihop varumärket tydligare, säger Michaela Wickman, varumärkeschef för Kelda på Arla.

Kampanjen drar igång i nästa vecka och ska rulla i två veckor. Dessutom blir det butikskampanjer och webb. Förutom förpackningsdesignen kommuniceras två nya såser, Chili Lime och Bearnaise.

Copyn i annonserna flirtar med bilbranschen genom att använda ett manér som är typiskt för bilreklam; Världspremiär för två nya modeller eller Exteriören är ny, det viktigaste kommer du att känna igen.

- Kelda har en tradition av lite mer humor och självdistans i kommunikationen. Nu fokuserar vi på att det är en ny generation förpackningar.

Hela Keldas sortiment av såser, soppor och grädde har fått nytt utseende och många förpackningar har blivit större. Dessutom får produkterna engelska namn som Spicy Thai och Fabulous Fish. Orsaken är att Kelda ska lanseras i Danmark och Finland till hösten.

- Vi ska ha tre språk på förpackningarna och för att det inte ska kännas som schampoflaskor så har vi skapat lekfulla och inspirerande engelska namn.

Designen har tagits fram av PI Global i London. Keldas mediebyrå är Carat och pr-byrå är Star PR.

Arbetsgrupp på Leo Burnett: Lars-Göran Uddman, projektledare; Maria Ljung, produktionsledare; Fredrik Svahlstedt, ad; Henrik Berglöf, copy; Sara Tjellander, original.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.