Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Katrin Zytomierska lanserar 24 i TV400

Publicerad: 30 Januari 2009, 04:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Den 10 februari har säsong sju av serien 24 premiär i TV400. Det firar kanalen med ett rekordlångt tv-marathon och ett världsrekordförsök i sträck-tv-tittande, med pr-konsulten Katrin Zytomierska som dragplåster.


TV400 har tidigare sänt repriser av den en gång väldigt populära amerikanska serien 24. Till säsong sju får kanalen för första gången möjlighet att exklusivt sända serien i Sverige.

För att ladda upp inför säsongsstarten sänder TV400 vad de kallar världens hittills längsta tv-maraton.

- Vi bränner av samtliga tidigare sex säsonger i rad. De 144 episoderna går dygnet runt i sex dygn, säger Christer Andersson, kanalchef på TV400.

Samtidigt ska TV400 samla ett gäng tv-freaks i en inglasad studio placerad mitt i Kista galleria. Där ska de tävla i att plöja tidigare säsonger av 24. Där ska även världsrekordsförsöket i tv-tittande äga rum.

- Vi ska ta in en eller ett par personer som ska slå rekordet. Vi siktar på tre hela dygn oavbrutet tv-tittande, säger Christer Andersson.

Det nuvarande världsrekordet innehas av Suresh Joachim från Sri Lanka som oavbrutet såg på tv i 69 timmar och 48 minuter.

- Vi är nu ute och söker deltagare på olika håll. Man ska ha dokumenterad erfarenhet av att hålla sig vaken länge och gillar att titta på tv, säger Christer Andersson.

Bland annat hjälper den tidigare TV400-programledaren Katrin Zytomierska till med marknadsföringen genom sin blogg på Finest.se.

- Katrin är själv ett extremt 24-fan, så hon tyckte att detta var kul. Hon plockar in ansökningar via sin blogg.

Tävlingen och världsrekordförsöket ska streamas live dygnet runt på TV4:s sajt där besökarna ska få möjlighet att påverka de tävlandes miljö i glasstudion.

Rekordförsöket och eventet i Kista Galleria är ett försök från TV400 att få fler att upptäcka kanalen, som kämpar för att få upp penetrationen.

- I princip alla har möjlighet att skaffa TV400 då vi finns hos alla distributörer. Nu jobbar vi på att ha så attraktiva program och events på vår kanal att folk ska vilja ha den helt enkelt, säger Christer Andersson.

Vad har ni mer för program under våren som ni tror på?

- Vi har köpt in Scare Tactics som är lite kultigt kul. Sedan har vi även köpt in repriser av svenska Big Brother som vi tycker är kul att ha på off-prime.

- På prime-time satsar vi på storslaget amerikansk drama. Lanseringen av 90210 var ett steg i den riktningen och 24 är en förlängning av det, säger Christer Andersson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.