Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Kartan över politisk reklam ritas om"

Publicerad: 20 maj 2009, 04:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

De politiska partiernas reklamfilmer möttes av svidande kritik från ett antal kommunikationsexperter. Nu slår Greys vd Sten Andersen tillbaka. "Man ska inte alltid lyssna på självutnämnda gurus som är en bit från de människor man försöker påverka", säger han, vars byrå ligger bakom Folkpartiets reklamfilmer.


Debatten om politisk tv-reklam rasar vidare. I går sågade tre marknadsföringsexperter Folkpartiets och Kristdemokraternas reklamfilmer, som snart dyker upp i TV4.

- När jag ser det här får jag lust att förbjuda politisk tv-reklam, sa till exempel Sebastian Navab på Progress Pr.

Folkpartiets tre filmer, med toppkandidaten Marit Paulsen i huvudrollen, har tagits fram av Grey. Vd:n Sten Andersen menar att filmerna fått ett positivt mottagande.

- Man ska inte alltid lyssna på självutnämnda gurus som är en bit från de människor man försöker påverka. Filmen har redan visats mer på internet än vad vi har köpt tv-utrymme, säger han.

Han säger att han hoppas att de som kan tänka sig att rösta på Marit Paulsen och Folkpartiet nu ska övertygas och bestämma sig för just henne.

- Marit är en fantastisk person och det har handlat om hur man på 30 sekunder kan få henne att bjuda på sig själv. Vi fick också en liten humoristisk avslutning, vilket visar att politik inte måste vara tråkigt.

Vilken roll tror du tv-reklamen kommer att spela i det här valet?

- Tv-reklamen spelar nog en stor roll i den här typen av val, när det handlar om enskilda kandidater och där engagemanget inte är lika högt som i riksdagsvalet.

Kartan över politisk marknadsföring håller på att ritas om, säger Sten Andersen.

- Två val tillbaka sa alla experter att reklam inte påverkar några röster, möjligen kan man mobilisera och påminna de som tänkt rösta ändå. Men förra året var moderaterna mest aktiva och de var de som gick mest framåt.

Samtidigt sker den största förändringen inom digitala medier.

- Titta på folkpartiet, som vi jobbar med. Förut var sajten mer som en digital broschyr, nu bloggas det och skrivs nytt innehåll hela tiden. I framtiden har folk större möjligheter att se vad de olika politikerna står för, inte bara de i ledningen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.