Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kärrbrink: Svenska spel kan förlora ledarpositionen

Publicerad: 21 April 2008, 13:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Jesper Kärrbrink tycker att Svenska Spel har tagit tillräckligt med socialt ansvar under hans ledning. - Vi har noga lyssnat på de riktlinjer vi fått och gjort om hela vårt strategiska arbete utifrån mer återhållsamhet. Nu kommer ägarna med kritik och säger att det inte räcker. Då är inte jag rätt person att leda detta arbete, säger han till Dagens Media.


Som Dagens Media tidigare berättat lämnar Jesper Kärrbrink Svenska Spel där han haft vd-posten sedan 2004. Han är kritisk till de nya riktlinjerna som regeringen gett bolaget, där återhållsamhet ska få större utrymme.

- Jag och ägarna har olika uppfattning om den framtida inriktningen för Svenska Spel. De har sin fulla rätt att sätta de riktlinjerna efter det som passar dem. Om inte jag känner att jag passar för dem är det bäst att jag lämnar, säger Jesper Kärrbrink.

Hur ser du på regeringens kritik?

- Vi har medvetet under fler års tid jobbat efter en strategi för att kombinera ansvar med lönsamhet, vi ska vara världsledande i spelansvar. Det har vi också gjort, i allt från vår kommunikation till utbildningar etcetera. Samtidigt behöver vi utveckla vår kommunikation och våra produkter om vi vill förbli marknadsledande.

Svenska Spel fick nyligen en ny ordförande. Har det påverkat ditt beslut?

- Nej, absolut inte. Det här har bara med inriktningen att göra.

Margareta Winberg vill att Svenska Spels reklam ska användas i avskräckande syfte. Hur ser du på det?

- Det är väl en av de faktorerna i de nya riktlinjerna jag inte tror på. Men samtidigt är det en detalj, det är helheten jag inte kan gå med på. Jag tror att återhållsamhet och försiktighet kan få så pass stort utrymme att vi förlorar marknadsandelar.

Vad ska du göra nu?

- Ägna lite tid att fundera på min framtid.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.