Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Karlstad ingen bondhåla"

Publicerad: 23 Februari 2001, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Idag är sista dagen som Karlstad kommun med vajande palmer och lediga jobb försöker få Stockholmare att flytta till "Sola i Karlstad". Kommunens informationschef Peter Franke berättar hur det har gått.


Vad var det ni ville säga?

- Att Karlstad inte är en bondhåla. Här finns bra jobb, allt från bagare till

överläkare men i trevligare klimat. Det går att göra karriär i Karlstad.

Payoffen då?

- Sök ett juste jobb i Solen.

Målgrupp?

- Egentligen alla som har jobb i Stockholm i de kategorier vi är ute efter och

som lever ett stressigt liv.

Vad betalar ni för kampanjen?

- Den kostar 2,4 miljoner kronor. Då har kommunen lagt hälften, företagen

800.000 kronor och för resten står landsting och länsstyrelse. Vi har över 100

företag med i kampanjen.

Vad fick ni för pengarna?

- Vi fick fem helsidor i Metro och bra exponering i Stockholms tunnelbana. Var

också på Arlanda och delade ut solkärmen "Sola i Karlstad" med skyddskaktor

tolv. På den stod adressen till vår kampanjsajt som finns på www.karlstad.se.

Den ingick också i summan.

Varför ville ni synas i tunnelbanan och Metro?

- Det är trist och trångt där och passade därför bra för att berätta om ett

annat sätt att leva på.

Vad har ni fått för resultat?

- Vi har en bra trafik på kampanjsajten, drygt 4.000 träffar per dag. Vi fick

också ett hundrasamtal på vårt 020-nummer. Andra har ringt direkt till

företagen. Först när vi stämt av med dem vet vi vilken effekt vi har fått. Vi

har också fått folk komma och titta på jobb. Sas har bjudit på rabatterade

resor till solen.

Vad vill ni uppnå?

- Få hit fler människor. Bygga image och skapa intresse för Karlstad.

I kampanjen visas bilder på soliga söderhavsstränder. Det är ju en ganska

fekjad bild av Karlstad som visas upp. Vad kan det få för konsekvenser?

- Några frågar ju vilket land det handlar om och har inte förstått kopplingen

till Karlstad. Tanken var att man ska titta noga, det är ju bara i webbadressen

som det syns att det handlar om Karlstad. En del tror att det är en resebyrå

som annonserar, men det bjuder vi på.

Vilken byrå har ni jobbat med?

- Reklambyrån heter Clara. Den drivs av en Stockholmare som flyttat hit.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.