Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

Karl Skoog, marknadschef på Tele2 Business: "Jag lämnar med flaggan i topp"

I veckan vann han 100-wattaren för fåret Frank – nu lämnar Karl Skoog uppdraget som marknadschef för Tele2 Business.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Oktober 2014, 05:22
Uppdaterad: 23 Augusti 2016, 08:29

Ämnen i artikeln:

Fåret FrankTele2

Hösten 2011 ruskade Tele2 om rejält på marknadsavdelningen, och Tele2 Privat, Tele2 Business och Comviq blev egna varumärken. Ett halvår senare tillträdde Karl Skoog som marknadschef mot Tele2:s företagskunder, efter att ha varit kommersiell produktchef mobilt för privatmarknaden.

Samtidigt lanserades varumärkesplattform "Makes Work Work", och fåret Frank fick fortsatt förtroende.

Ett par år senare har Karl Skoog vallat Frank med fast hand, och legat bakom flera omtalade kampanjer.

Hösten 2012 dök till exempel Frank upp på bilder med Nöjesguiden-redaktionen i sociala medier. Bakgrunden var att tidningen blivit Tele2-kund och släppte in fåret i gemenskapen.

Våren 2013 togs konceptet vidare och Frank gick ut till flera arbetsplatser, där han presenterade nya telelösningen Tele2 Business portfölj. En kampanj som nominerades till Guldägget.

I våras lyckades Forsman & Bodenfors med Acne som produktionsbolag få Hollywood-stjärnan Laurence Fishburne att spela Frank i konceptet "Being Frank".

Parallellt har Karl Skoog även styrt uppmärksammade kampanjer utan Frank, som till exempel sommarens känga till konkurrenterna. Då Tele2 Business i printannons upplyste Telia om att mobiloperatören kunde spara 17 miljoner kronor om året om de bytte från sin egna abonnemangsform till Tele2.

– Mina hörnstenar har varit att sticka ut, och visa att vi kan göra business-to-business med otrolig edge. Telia-annonsen sände bra signaler, också till våra kunder. Det är så vi vill att de ska uppfatta oss. Och att vi sticker ut har hjälpt våra säljare, vi har en härlig ton redan från första början. Men att sticka ut i sig är inget självändamål, man måste göra det smart. Telia hörde för övrigt aldrig av sig, säger Karl Skoog till Dagens Media.

I onsdags vann kampanjen där Frank förvandlar växeln till pengamaskin – för att visa hur effektiv Tele2 är rörande företagsväxlar – 100 watt i kategorin producentreklam.

Men nu går Franks herde Karl Skoog vidare, kan Dagens Media avslöja. Detta sammanfaller med en större omgörning då de tre separata marknadsavdelningar för Tele2 Privat, Tele2 Business och Comviq, åter ska bli en – övergripande ledd av kommunikationschef Pernilla Oldmark.

Vad Karl Skoog nu ska göra är ännu inte officiellt, men han stannar i bolaget.

– Jag kan inte säga så mycket. Men jag är superglad och det här kommer bli väldigt bra.

Hur känns det?

– Det känns lite både och. Vi har gjort en otrolig resa med Tele2 Business under de två och ett halvt år jag varit marknadschef. Vi har skapat ett varumärke i varumärket, en business-identitet som jag tycker varit väldigt viktig. 100-wattaren i veckan är ett bevis på att vi gjort ett riktigt bra jobb, och det känns bra att på så sätt lämna med flaggan i topp. Även om det är tråkigt att lämna mycket av det som vi byggt upp, men jag vet att det kommer förvaltas på bästa sätt.

Vad händer med Frank?

– Det fortsätter som vanligt. Absolut.

Din tes när du började var att bygga varumärke var viktigare än taktiska kampanjer. Varför?

– Ja, jag tänkte så. Vi fanns inte på kartan, så det främsta vi behövde göra var att visa att vi är ett varumärke för företagare. Och jag ska inte heller sticka under stolen med att till en början kändes business... så där.

Det kändes tråkigt?

– Ja, så kanske man kan uttrycka det. Men jag reviderade och tänkte: "Det är här vi kan göra de stor affärerna." Och dessutom insåg jag den närhet och kontakt man har med en företagskund. Man vet vilka de är. Det är inte en masskund på samma sätt som på privat-sidan. Och apropå det där med att bygga varumärke så var det smart av ta Frank till kunderna, att bygga på det gamla marknadsföringsexemplet. Att visa upp att vi har stora kunder och att vi alltså har trovärdighet.

Tele2 Business byråpartners är Forsman & Bodenfors, Spotlight PR och Mediacom.

– De tre har träffats regelbundet. Diskuterat hur kanalerna går, hur affärerna går, hur KPI ser ut. Detta har gjort att vi hela tiden har kunnat styra, att byråerna blivit lyhörda för affären och inte alltid i första hand gått på sina egna idéer. Sen har vi blivit snabbfotade, så att vi kan vara relevanta när vi köper media.

Under Karl Skoog har Tele2 Business nyckeltal utvecklats positivt. Kvalité har till exempel ökat med 21 procent, och parametern prisvärdhet har ökar med 23 procent.

– Det är kul eftersom vi inte styrt på att vara absolut billigast, som Tele2 Privat gjort.

Hör Karl Skoogs lördagslista i Spotify nedan:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=http://open.spotify.com/user/dagensmedia/playlist/6wBQFM0yE3UfcLL6zO42GZ" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Arbetsgrupp Tele2 Business växelkampanj

Forsman & Bodenfors: Maria Bergkvist (Projektledare), Joachim Levin Samuel Åkesson (Art Director), Johan Holmström (Copywriter), Axel Söderlund (Designer/Formgivare), Magnus Kennhed (Byråproducent), Marcus Hägglöf (Copywriter)

Produktionsbolag: Mexico 86, Artur Wolgers (Regissör)

Produktionsbolag: ACNE Production, Olle Lindgren (Producent)

Stillbildsfotograf: Bobo Olsson

Retusch: Cabbe (Señor)

CGI: Fido

Original: F&B Factory

Mediabyrå: Mediacom

Ämnen i artikeln:

Fåret FrankTele2

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.