Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kappahl utvecklar reklamen och tar hjälp av Idol

Publicerad: 25 Augusti 2008, 11:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Kappahl ökar tillväxttakten och planerar minst 25 nya butiker på ett år. Klädkedjan ska också utveckla sin marknadsföring, men är förtegen om hur. Klart är i alla fall att Kappahl klär skyltdockorna i TV4s Idol-kampanj.


- Strategin är att fortsätta att växa organiskt, men att intensifiera det och öppna i ett femte land. Vi tänker även expandera i Sverige under året. Allt handlar mycket om att hitta bra butikslägen till en bra hyra, säger Ola Thorén, informationschef på Kappahl.

Kappahl har 291 butiker och finns i Sverige, Norge, Finland och Polen och har öppnat 22 butiker de senaste tolv månaderna. Snart drar kedjan igång i ytterligare ett Östeuropeiskt land, men det är ännu inte beslutat om vilket det blir.

- Vi vill få mer utväxling för den marknadsföring vi redan har med tanke på att vi nu får fler butiker, men jag vill inte säga om vi ska öka marknadsbudgeten i stort, säger Ola Thorén.

Kommer ni att förändra marknadsföringen?

- Ja, det blir förändringar men hur vi ska se ut i höst och vinter vill jag inte berätta av konkurrensskäl. Men vi ska absolut försöka utveckla oss med utgångspunkt i det vi redan gör, säger Ola Thorén.

Däremot blir det inga förändringar i byråuppställningen. ANR BBDO fortsätter som huvudbyrå.

De europeiska klädkedjorna har haft en vikande försäljning under våren. Istället för att minska annonseringen har Kappahl har dragit ner på dyr tv-reklam till förmån för webbannonsering och direktreklam. Klädkedjan har också förändrat butiksdesignen det senaste året.

Ett samarbete med TV4 har resulterat i att skyltdockorna i den nya Idol-kampanjen, som Dagens Media har berättat om tidigare idag, bär kläder från Kappahl.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.