Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kapital ska nå 35.000 prenumeranter inom ett år

Publicerad: 8 Mars 2001, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

MTGs affärsmagasin Kapital, tidigare gratistidning, går nu på offensiven för att få folk att betala för tidningen. Målet är att komma upp i 35.000 nya prenumeranter inom ett år.


Tidningen, som startades 1999, trycks idag i 76.000 ex. Tidningen har runt

7.000 prenumeranter, och går dessutom ut till alla 22.000 som har en

helårsprenumeration av MTG-kollegan Finanstidningen. Resten är gratisex. För

att nå målet skickar Kapital ut riktade prenumerationserbjudanden med tre

gratisex till 28.000 personer. Tackar någon nej till erbjudandet, rullar det

vidare till nästa person i målgruppen.

- Målet är att nå 28.000 prenumeranter när vi har kört kampanjerna under ett

år. Det är viktigt för oss att ha fler ekonomiska ben att stå på. Och många

mediebyråer verkar vilja att man har kontroll på vilka som får tidningen,

säger Håkan Lövström, chefredaktör på Kapital.

Uppfylls målet innebär det att totalt 35.000 prenumeranter.

Det ska jämföras med Veckans Affärer som har 38.300 prenumeranter.

En prenumeration på Kapital kostar 299 kronor för nio nummer.

En överkomlig summa, anser Håkan Lövström.

- Det svåra är att få folk att göra sig mödan att fylla i talongen och betala.

Man vet ju hur det är. Högst upp i högen av räkningar ligger hyran. De där

talongerna hamnar längst ner.

Målgruppen är "män och kvinnor i karriären i en mental ålder på 25-40".

- Vår läsekrets idag tjänar mer än Veckans Affärers prenumeranter och har en

högre utbildning än Affärsvärldens och är yngre än bådas. Precis rätt människor.

Hur mycket tidningen omsatte under sitt första helår vill inte Håkan Lövström

berätta.

Är ni lönsamma?

- Det har vi varit sedan hösten 2000.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.