Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Känslan" sitter löst när Ving byter mediestrategi

Publicerad: 31 Oktober 2001, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Reseföretaget Ving lägger om mediestrategin till att pricka in enskilda program istället för bred sponsring i tv-rutan. Samtidigt tar reklambyrån Rönnberg McCann tar fram nya reklamfilmer där payoffen "Känslan sitter kvar länge" kan överges.


Jörgen Eriksson tog över som marknadschef på Ving efter Bengt Erkki i februari

och nu börjar förändringarna efter chefsbytet att skönjas.

Under våren gick Ving igenom mediestrategin tillsammans med sin mediebyrå Cia

Sweden.

- Vi tog fram kanalstrategier för att nå olika målgrupper för olika

kommunikationstyper, exempelvis säljdrivande, kampanjinriktad och

varumärkesbyggande kommunikation. Utifrån det försöker vi omforma medieköpen så

att vi skjuter mer i prick.

Ving ändrar inte fördelningen mellan olika huvudmedier.

- Det blir ingen större skillnad. Däremot ser vi över vilka tidningar och

tv-program vi ska använda.

En konsekvens av den nya strategin är att Ving ser över flera fasta avtal med

tv-program. Avtalet med Bingolotto är uppsagt och det är inte säkert att Ving

ska fortsätta sponsra vädret i TV3.

- Det är inte till 100 procent säkert. Vi ska försöka skjuta mer prick i vår

huvudmålgrupp som är barnfamiljer och mogna par på 30 år och uppåt. Och då

kanske vi vill använda enskilda program som Ally McBeal, Stadskampen eller vad

det nu kan bli.

I november kommer hösten första kampanjfilmer från Ving.

Rönnberg McCann har fått fria händer att laborera med payoffen, välinarbetade

"Känslan sitter kvar länge".

- Det står Rönnberg fritt att använda payoffen eller komma med något nytt.

Färgtemat lär dock inte förändras i de nya filmerna.

- Det blir säkert säkert orange.

Joakim Eriksson kan inte berätta om temat i den kommande kampanjen. Däremot vet

han hur mediemixen blir:

50 procent i tv, 40 procent i morgon och kvällspress, 5 procent i radio och 5

procent på internet.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.