Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kanalchefen får gå från Discovery

Publicerad: 6 maj 2009, 07:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

I augusti 2008 tog Björn Albrektson över som kanalchef för Discoverys kanaler i Norden. Nu har han redan slutat.


Björn Albrektson kom till Discovery från ett jobb som affärsutvecklingschef för produktionsbolagskoncernen Zodiak. Han blev ansvarig för samtliga kanaler i Discoverys portfölj, Discovery Channel, Animal Planet, Discovery World, Discovery Science, Discovery Travel & Living och Discovery HD.

Nu har han lämnat bolaget.

- Det stämmer. Det var ett gemensamt beslut mellan oss och Björn. Vi hade olika syn på kanalens utveckling, säger Norden-chefen Jan Andreassen, utan att vilja utveckla vidare.

Har ni någon ersättare?

- Jag har några kandidater som jag ska intervjua.

Kanalhusets flaggskepp Discovery har en tittartidsandel på runt 2 procent i Sverige.

- Vi fokuserar på vår målgrupp, som är män 25-39 år. Där hade vi förra veckan en andel på 3,6, säger Jan Andreassen.

Hur går försäljningen?

- Marknaden har gått ned i Sverige jämfört med Danmark och Norge. Vi kämpar för pengarna varje dag och vi måste titta på nya lösningar för att vända nedgången. En av dem är sponsorskap.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.