Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 9: Vi är jäkligt nöjda med första året

Publicerad: 29 Februari 2008, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Förra helgen firade Kanal 9 ett år. "Vi går förbi etablerade kanaler som TV8 och Eurosport på bara ett år, det känns väldigt starkt", säger kanalens vd Jonas Sjögren.


Enligt Jonas Sjögren har Kanal 9 på bara ett år lyckats bli en av Sveriges tio största kanaler i huvudmålgruppen 30-59 år.

- Vi hade höga målsättningar och vi är väldigt nöjda med hur det har gått. En viktig del är att vi lyckades skapa mycket bra distribution redan från början.

Kanalen har en teknisk penetration på 70 procent men den medvetna penetrationen, att tv-ägarna rattat in kanalen, ligger på 51 procent. Det här glappet ska minska under 2008. Det lyckades förstaåret innebär också att kanalen fått större resurser att lägga på innehåll för 2008.

- Vi ska fortsätta med bra brittiska och amerikanska serier. Men vi ska utveckla flera egenproduktioner under 2008, säger Jonas Sjögren,

Prosieben/Kanal 5 sökte fyra platser i det digitala marknätet när det i början av februari var dags att söka om tillstånden.

- Vi har ytterligare en kanalidé som utvecklas från Sverige. Men jag kan inte säga mer om det just nu.

Han vill dock inte ta upp kampen med Viasat om antal kanaler.

- För mig är det ingen tävlan om antal kanalvarumärken. Kanalerna måste vara logiska och lönsamma. Men har vi en idé som vi tror kan ta en position på marknaden så är det självklart intressant.

Enligt honom är Kanal 9 ännu inte lönsam.

- Nej, och det har jag varit tydlig med både internt och externt. Ska man starta en bra kanal så tar det några år innan lönsamheten kommer.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.