Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5s vd om 2007: "Vi gör ett kanonbra resultat"

Publicerad: 5 Februari 2008, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Kanal 5s vd Jonas Sjögren är glad över dagens distributionsavtal, som ökar kanalens penetration med 4-5 procentenheter.Dessutom berättar han att 2007 blev ännu ett år med starkt resultat för Prosieben-kanalen.


Distributionsavtalet, som tillkännagavs idag, innebär att Kanal 5 från och med den 13 februari distribueras på Viasats satellit-tv och IPTV-tv-plattformar.

Enligt Jonas Sjögren, vd på Kanal 5 och Kanal 9, innebär avtalet att Kanal 5 på sikt kommer att öka sin medvetna penetration med 4-5 procentenheter. I den senaste mätningen från MMS har Kanal 5 en penetration på 81 procent.

- Vi kommer att komma upp i en penetration på 85-86 procent, konstaterar Jonas Sjögren.

Samtidigt som Viasat får in Kanal 5 i sitt utbud, blir TV3 tillgängligt hos Canal Digital. Penetrationstillskottet för TV3 blir lika stort som för Kanal 5.

- Det har länge varit en diskussion mellan Viasat och Canal Digital, om de ska satsa på exklusivitet vad gäller vissa kanaler eller om de ska släppa det och satsa på ett komplett utbud. Det är först nu som man har lyckats hittat en lösning, säger Jonas Sjögren.

Kanal 5 omsatte under 2006 för första gången över 1 miljard kronor, totalt 1.033 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 397 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 225 miljoner kronor 2005.

Jonas Sjögren berättar att även 2007 blev ett starkt år för Kanal 5 - trots kraftiga investeringar i Kanal5.se och framförallt Kanal 9.

- Vad gäller företagsresultatet är jag återigen väldigt väldigt nöjd. Vi gör ett kanonbra företagsresultat, säger Jonas Sjögren, som inte vill uppge några siffror.

Kanal 5 har under 2007 haft problem med ett antal egenproducerade, svenska program. När Jonas Sjögren summerar tittandet under året så känner han sig ändå nöjd.

- Det viktigaste att komma ihåg är att vår gemensamma (Kanal 5 plus Kanal 9) tittartidsandel är större 2007 än vad den var under 2006. Kanal 5 passerade bland annat SVT1, och blev näst största kanal i Sverige i målgruppen 15-44 år.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.