Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5 växer sig större än TV6

Publicerad: 21 April 2008, 08:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

TV3 och Kanal 5 ökar penetrationen, och når idag 83 respektive 85 procent av den svenska tv-befolkningen. Kanal 5 seglar därmed förbi TV6, som idag har en penetration på 84 procent.


Mätföretaget MMS genomför kanalpenetrationsundersökningar fyra gånger per år. Undersökningarna ger svar på hur stor den totala tv-befolkningen som är medveten om att den har tillgång till respektive tv-kanal.

När årets första undersökning presenteras visar det sig att både TV3 och Kanal5 ökar med 4 procentenheter vardera, till 83 och 85 procent.

TV3s systerkanal TV6 ökar från 83 till 84 procent, medan Kanal 5s systerkanal Kanal 9 ökar kraftigt, från 51 till 57 procent.

I övrigt visar undersökningen små förändringar. De flesta kanaler ligger kvar på ungefär samma nivå som tidigare.

Andel av den totala befolkningen som uppger att de har tillgång till respektive kanal vecka 8-15, 2008 (inom parentes visas siffran från hösten 2007).

SVT1 100 (100)SVT2 100 (100)TV3 83 (79)TV4 99 (99)Kanal 5 85 (81)TV6 84 (83)MTV 68 (69)Discovery 58 (59)Eurosport 60 (59)TV8 57 (58)TV4 Plus 79 (78)TV4 Fakta 44 (39)TV400 38 (40)Kanal 9 57 (51)SVT 24 85 (84)Barnkanalen 76 (74)Kunskapskanalen 78 (74)ZTV 40 (38)TV4 Film 43 (43)TV4 Sport 36 (25)TV4 Guld 10 (10)TV4 Komedi 11 (11)TV4 Science Fiction 6 (ingen uppgift)The Voice 24 (26)TV7 26 (33)Kanal Lokal 35 (31)Axess TV 11 (10)Star 21 (21)Jetix 13 (12)Disney Channel 27 (26)Toon Disney 15 (13)Playhouse Disney 12 (12)Nickelodeon 34 (33)Eurosport 2 15 (14)VH1 21 (22)

Källa: MMS

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.