Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5 vann valet

Publicerad: 5 November 2008, 08:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Filip och Fredriks valvaka i Kanal 5, med dragplåster som Mona Sahlin, Leif Pagrotsky och Per Schlingmann, hade en tittartidsandel på 29,7 i målgruppen 15-44 år. Det är högre än vad SVT1 och TV4 hade tillsammans.


Som Dagens Media berättade igår satsade tv-kanalerna enorma resurser på att följa USA-valet i natt. Både SVT och TV4 följde valet på plats i USA.

Kanal 5 lockade istället med Filip och Fredrik, Leif Pagrotsky, Åsa Lindeborg, Fredrik Virtanen, Per Schlingmann och Michael Storåkers. En lyckad satsning, skulle det visa sig.

Tittartidsandelarna i alla åldrar mellan klockan 23.20 och 02.00 såg ut så här:

Kanal 5: 21,34SVT 1: 18.09TV4: 16,26

I den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 var siffrorna:

Kanal 5: 29,70SVT 1: 12,94TV4: 10,11

I snitt såg 125.000 personer Kanal 5s valvaka mellan 23.20 och 02.00, medan 106.000 såg SVTs uppesittarkväll och 95.000 valde TV4.

Lars Beckung, programchef på Kanal 5:

- Vi hade en magkänsla som sa att det skulle gå bra, men att vi skulle slå både SVT och fyran i vår målgrupp och vara större än dem tillsammans trodde vi aldrig. Det är väl ett bevis på att Filip och Fredrik är mångfacetterade.

Valbevakning är knappast något man förknippar Kanal 5 med. Hur resonerade ni?

- Vi sysslar inte med aktualiteter och nyheter, diskussionen kom från ett brinnande intresse för valet från Filip och Fredrik. Samtidigt blir ett USA-val lite av populärkultur för svenskarna. Det var ett underhållningsprogram med politisk ton snarare än ett djupt politiskt program.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.